Foto Duurzame bedrijfsvoering Jaarverslag 2022 Avans

Duurzame bedrijfsvoering

Avans zet in op een volledig circulaire bedrijfsvoering in 2030. Daarom stelden we het plan Mission Zero op. De focus in dit plan ligt op de onderwerpen vervoer, huisvesting, afval, hardware en apparatuur, gebouwinrichting, kantoorartikelen, catering, energie en duurzaam inkopen. In 2022 herschreven we de beleidsdoelstellingen op de diverse thema’s.

Lastige omstandigheden

De economische gevolgen van de oorlog in Oekraïne raakten in 2022 ook Avans. Bouwen was door andere problemen al lastig, maar werd hierdoor ook nog eens duurder. Daardoor moesten we de activiteiten op het gebied van huisvesting faseren. Ook de energiecrisis bleef niet zonder gevolgen: alle medewerkers werden financieel gecompenseerd, terwijl de energiekosten ook voor Avans zelf omhoog gingen.

SDG’s

Het doel van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen of Sustainable Development Goals (SDG’s) is om een einde te maken aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. Avans levert een bijdrage aan deze SDG’s, bijvoorbeeld aan SDG17: het aangaan van duurzame partnerschappen. Zo startten we samen met 5 afzonderlijke partners de Facilitaire Coalitie. In 2022 volgden de partners van deze coalitie workshops om plannen uit te werken voor afvalreductie. Ook begeleidde de coalitie diverse onderwijsopdrachten en kennissessies voor studenten.

Lees meer over alle ontwikkelingen in het hoofdstuk Bedrijfsvoering.