Jan Terlouw en Ilse Warringa in klimaatfilm van Avans Hogeschool

De film The Devil’s Avocado, met naast Jan Terlouw en Ilse Warringa ook Bert Hana en Joy Verberk in de hoofdrol, beleeft op 26 mei haar onderwijspremière tijdens het Groene Peper Festival in Leeuwarden. Hét duurzaamheidsevent voor het onderwijs van de toekomst. Op 13 juni volgt de ondernemerspremière bij MKB Rotterdam-Rijnmond en BlueCity. Jan Terlouw spreekt het publiek toe bij beide premières.

Devils Avocado Avans Hogeschool

The Devil’s Avocado onderzoekt welke dilemma’s ontstaan wanneer een doorgewinterde ondernemer, oprichter én grootvader (Jan Terlouw) op zijn sterfbed besluit dat het radicaal anders moet met het avocado-familiebedrijf. De film schetst het beeld van de gevolgen van de bedrijfsvoering van 3 generaties ondernemers op het klimaat en de lokale gemeenschappen. De grootvader stelt de vraag of het bedrijf nog wel bestaansrecht heeft gezien de gevolgen van de avocadoteelt. Durven de eigenaren deze moeilijke vragen te beantwoorden? Of kijken ze liever weg en houden ze het bij duurzame verpakkingen?

Discussie op gang brengen

De film is een initiatief van lector Sustainable Strategy and Innovation Godelieve Spaas en docent-onderzoeker Rijnko van Diepen, beiden verbonden aan het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap van Avans Hogeschool. Godelieve Spaas licht toe: “We doen samen met studenten en bedrijven onderzoek naar hoe een economische mindset eruit kan zien, zodat bedrijven gaan zorgen voor al het leven op aarde. Dat vraagt om echt anders denken. Niet alleen duurzame verpakkingen ontwikkelen, maar in de hele keten alles eerlijk en duurzaam maken.”

“Het doel van deze film is een discussie op gang brengen over de moeilijke vragen om een nieuwe commerciële mindset een stap verder te brengen”, vervolgt ze. “Niet alleen in het mkb, maar juist ook onder studenten – de leiders en ondernemers van morgen. De film is onderdeel van een breder pakket: er is ook een artikel met achtergrondinformatie vanuit het onderzoek beschikbaar. En diverse handvatten om de film in te zetten in het mkb, het onderwijs en daarbuiten.”

Jan Terlouw

Voor oud-politicus, natuurkundige en schrijver Jan Terlouw is het de eerste keer dat hij als acteur meewerkt aan een speelfilm. Regisseur Kees-Jan Mulder kwam op het idee om hem te vragen en schreef hem een brief. Terlouw deed mee uit eigen overtuiging. Hij is ervan overtuigd dat onze huidige manier van zakendoen niet langer houdbaar is. “Met deze economie redden we het niet. Het moet anders, we kunnen zo niet doorgaan”, vertelt hij in een videoboodschap. Terlouw kiest er dan ook bewust voor om de ondernemers, studenten en docenten bij beide premières live toe te spreken. “Willen we de aarde nog redden, dan moet het anders. Nu.”

Informatie over de premières

De onderwijspremière is onderdeel van het Groene Peper Festival en vindt plaats op vrijdag 26 mei van 15.45 - 16.30 uur bij NHL Stenden in Leeuwarden. Jan Terlouw verzorgt de inleiding. De première is ook via een livestream te volgen. Voorafgaand aan de première wordt de SustainaBul uitgereikt, de ranking van studentennetwerk Studenten voor Morgen voor duurzame ontwikkeling van het hoger onderwijs. Dit is van 15:15 – 15:45 uur.

De ondernemerspremière vindt plaats op dinsdag 13 juni van 15.00 – 18.00 uur bij Cinerama, Westblaak 18, Rotterdam. Na een welkomswoord van Sabine Biesheuvel, voorzitter Duurzaam MKB Rotterdam-Rijnmond, wethouder Chantal Zegers en Jan Terlouw wordt The Devil’s Avocado vertoond. Daarna is er een paneldiscussie met ondernemers.

Internationaal succes

The Devil’s Avocado is ook geselecteerd voor filmfestivals in Turkije, Israël, Italië en Nederland. In Nederland is de film, naast de premières, onder andere te zien op de filmfestivals Shortcutz Amsterdam en Limburg Film Festival 2023. En tijdens de MVO Dag van Doendenkers.

Bekijk hieronder de trailer van de film