Van Wie is de Economie?

Kunstenaars en onderzoekers bevragen samen met bezoekers het fundament van de economie op het festival Van Wie is de Economie? Het festival vindt nog plaats tot en met 22 oktober bij De Tramkade in Den Bosch. Avanslector Godelieve Spaas is een van de curatoren en stond aan de wieg van het festival, dat onderdeel is van een twee jaar lopend onderzoek. "Er zijn weinig plekken waar de verschillende werelden en manieren van denken bij elkaar komen."

foto Godelieve Van wie is de Economie festival

Collectief experiment

“De huidige economie schiet tekort door overmatige nadruk op groei en winst, ongeacht de middelen. Dat leidt tot aanzienlijke schade aan mens en milieu. En onze economie is niet alleen van overheden en grote bedrijven. Met dit festival, dat naadloos aansluit op de activiteiten van het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap van Avans, bevragen we het fundament van de economie”, aldus Godelieve Spaas.

Godelieve ziet het festival als een collectief experiment om de nieuwe economie uit te proberen en vorm te geven. “Debatten, presentaties, workshops, symposia, performances en de gratis toegankelijke expositie zijn erop gericht om vanuit een artistieke invalshoek het onderwerp (nieuwe) economie te bespreken. En daarmee de vraag ‘Wat voor economie wil jij?’ te beantwoorden. Zo hebben we een data lab met The Club of Rome gehad en presentaties van 150 studenten over het eerlijkste uitzendbureau van Nederland.”

“Er zijn weinig plekken waar de verschillende werelden en manieren van denken bij elkaar komen. Meestal is de kunst gewoon de kunst, de wetenschap de wetenschap, de ondernemer de ondernemer, en de mens niet meer dan een consument. Je hebt juist de ruimte daartussen nodig om te ontdekken wat voor andere ideeën en mogelijkheden we zien”, aldus Godelieve Spaas en mede-curator Olga Mink.

Op de expositie zijn onder meer werken te vinden van Cynthia Hathaway, Teresa Feldmann, Carlijn Kingma, Klaas Burger, Jatiwangi Art Factory en Constructlab.

Partners

Het festival is samengesteld door Olga Mink, artistiek directeur van Future of Work Foundation, en Godelieve Spaas, lector Economie als Gemeengoed, aan Avans Hogeschool.

Samenwerkingspartners zijn Willem Twee Kunstruimte, Constructlab, Academie voor Beeldvorming, Social Label, Werkwarenhuis, Avans Hogeschool – Centre of Expertise Brede Welvaart & Nieuw Ondernemerschap, RUW, Huis73, The Club of Rome, Our New Economy, Rabo Art Lab, FairJobs en The100Hands. ‘Van wie is de economie?’ wordt ondersteund door Gemeente ’s-Hertogenbosch, Stimuleringsfonds Creatieve Economie, Mondriaanfonds, Vriendenloterijfonds, Het Prins Bernard Cultuurfonds en VSB Fonds.

Een bezoek aan het festival is mogelijk tot en met zondag 22 oktober. Het festival vindt plaats in het Werkwarenhuis en in Willem Twee muziek en beeldende kunst. Meer informatie vind je op de website van het festival.