Terugblik online talkshow: "Energiearmoede vraagt om maatwerk"

Hoe zorgen we ervoor dat mensen in energiearmoede ook meedoen aan de energietransitie? Dat was het centrale thema van de online talkshow 'Samen energie betaalbaar maken' op 9 maart 2022, georganiseerd door Avans Hogeschool en Tilburg University in samenwerking met de Bibliotheek Midden-Brabant.

Steeds meer huishoudens in Nederland hebben, mede door de stijgende gasprijzen, te maken met energiearmoede: een hoge energierekening bij een laag inkomen. Ook is 48% van de huishoudens niet in staat hun woning zelfstandig te verduurzamen. En dat terwijl veel mensen met een laag of gemiddeld inkomen in huizen wonen waar energiebesparende maatregelen hard nodig zijn.

Tijdens de talkshow gingen panelleden Saskia Lavrijssen (Tilburg University) en Perica Savanović (Avans Hogeschool) onder leiding van Martijn Groenleer (Tilburg University) in gesprek met experts Susanne Agterbosch (Het PON & Telos), Pierre Hobbelen (Thuisvester), Loes Kreemers (Hogeschool van Amsterdam), Frans Bedaux (Klimaatburgemeester Tilburg) en Henk Spies (Avans Hogeschool) en het online publiek.

Wim van de Donk, rector magnificus van Tilburg University, trapte de bijeenkomst af: “Energie is fundamenteel voor hoe we ons dagelijks leven leiden.” Vervolgens kwamen in 4 blokken de volgende onderwerpen aan bod: ‘Wat is energiearmoede?’, ‘Wat zijn oplossingen?’, ‘Wat is de rol van gedrag?’ en ‘Hoe kunnen we mensen in energiearmoede betrekken?’. De experts delen verschillende ideeën, inzichten en concrete tips en lijken het over één ding roerend eens: “Energiearmoede vraagt om maatwerk.”

Talkshow terugkijken?

Kijk hieronder de opname van de talkshow 'Samen energie betaalbaar maken' terug, Deze werd uitgezonden vanuit de LocHal in Tilburg.

Je kunt ook de samenvatting lezen van de talkshow.

Op de hoogte blijven?

Dit was de tweede van een reeks talkshows die wordt georganiseerd door Avans Hogeschool samen met Bibliotheek Midden-Brabant. De volgende editie vindt plaats in het najaar. Wil je op de hoogte blijven? Stuur je gegevens aan ons via dit formulier.