Hbo studeren

De overstap naar het hbo

Je wilt met een hbo-opleiding beginnen en je hebt je havo-, vwo- of mbo-diploma binnen of je Associate degree behaald. Realiseer je dan dat studeren aan het hbo anders is dan je gewend bent. De overstap is niet niks. Je gaat naar een nieuwe school, met nieuwe mensen en moet op een nieuwe manier leren, dat is best een grote stap.

Dit zijn de grootste verschillen van de overstap:

• Er wordt meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van je gevraagd.
  • Het tempo ligt hoger en de hoeveelheid lesstof is groter. Voor tentamens moet je grote hoeveelheden stof kennen.
  • Je kunt jouw cijfers niet meer compenseren. Je moet voor een tentamen een voldoende halen om de studiepunten te krijgen.
  • Er zijn andere werkvormen, zoals hoorcolleges, werkcolleges en projectgroepen.
  • Alles rondom studeren is interessant. Op kamers gaan, een terrasje pakken of naar de film. Belangrijk is dat je jouw tijd goed weet in te delen en te plannen.

Natuurlijk moet je gemotiveerd zijn en achter jouw studiekeuze staan. Praat daarom met je ouders en vrienden, zodat je goed voorbereid en met de juiste verwachtingen aan je nieuwe opleiding begint.

Het studentenleven

In onderstaande video delen 2 studenten hun ervaring als hbo-student.