7 gouden tips voor jouw deeltijdavontuur

Je hebt besloten weer te gaan studeren, maar dan wel deeltijd. Waar moet je aan denken? Lees (en gebruik!) deze tips om van jouw reis een succes te maken.

Focus op je einddoel

Deeltijd studeren is leuk en je gaat er zeker geen spijt van krijgen. Maar bereid je ook voor op tijden waarin het kan tegenzitten. Geen zorgen: er zijn er maar weinig die zonder kleerscheuren hun studie doorkomen. Houd altijd je einddoel in gedachten en onthoud waarom je aan het avontuur bent begonnen. Je zult zien dat dit je de positieve energie geeft in tijden van tegenslag of twijfel.

Blijf op de hoogte

Je werk vormt je belangrijkste referentiekader. Maar check ook regelmatig nieuws en updates binnen je netwerk en vakgebied. Dat helpt je om materie nóg beter te plaatsen en toe te passen. Daarnaast versterk je zo je positie binnen je organisatie en de arbeidsmarkt .  Abonneer je bijvoorbeeld op een (online) vakblad of meld je aan bij een vakgroep.

Sharing = airing

Niet zo’n prater? Word er één! Je werkervaringen, zorgen en succesmomenten delen, geeft geven meer inzichten en het boost je zelfvertrouwen. Je zult zien dat jij en je klasgenoten veel met elkaar gemeen hebben. En vergeet niet: je klasgenoten, docenten én jijzelf zijn je grootste inspiratiebronnen tijdens je studie!

Blijf bewegen

Deeltijd studeren betekent offers brengen, en sport is er vaak één van. Urenlange zweetsessies in de sportschool gaan misschien niet meer elke dag lukken, maar sporten helemaal van tafel vegen is ook niet nodig. Voorkom een te innige relatie met je bureaustoel, want bewegen is écht een toevoeging voor je concentratievermogen en (langetermijn)geheugen. Voor zowel de sporters als de slapers: maak van een nood een deugd en verdiep je eens in aanvullende of nieuwe sporten en denk verder dan alleen sporten op locatie.

Vraag hulp

Zijn “Het lukt me zelf wel!” en “Alles onder controle!” jouw lijfspreuken? Kans is aanwezig dat je deze overtuiging toch een keer moet laten varen de komende tijd. Je bent maar mens, en je kan maar zoveel zelf. Hulp vragen is niet voor watjes, nee, het is juist voor slimmeriken. Of het nu gaat om relatief simpele vragen tijdens een les of om een moment waarop je door de bomen het bos niet meer ziet: van hulp vragen word je productiever en het geeft je minder stress. Daarnaast leer je jezelf heel goed kennen doordat je leert met problemen om te gaan én hierbij een klankbord krijgt. Dit geldt niet alleen voor schoolzaken, maar ook op privévlak. Heb voor jezelf eerst helder waarvoor je hulp nodig hebt, vraag het expliciet, accepteer de hulp en wees er uiteraard dankbaar voor.

Leer plannen

De geruchten kloppen en de clichés zijn waar: plannen is een must. Throwback naar de middelbare school waar je precies hetzelfde te horen kreeg en toch zonder moeite je zaken voor elkaar had? Vergeet het dit keer maar: je hebt meerdere (drukbezette) levens te onderhouden, dus bij alles wat je doet of wilt doen, moet je goed nadenken hoe en wanneer je het gaat inplannen. Veel studenten komen er al snel na de start van hun studie achter dat dit echt nodig is als ze niet willenvastlopen. Het kost in het begin flink wat energie, maar je zult merken dat het na verloop van tijd een stuk makkelijker gaat.

Stel grenzen, voor jezelf én voor anderen

Je zult soms het gevoel gaan krijgen dat iedereen iets van je wilt of continu je aandacht vraagt. Plannen is belangrijk, maar het lost niet alles op. Grenzen stellen is dus cruciaal. Vooral op privévlak soms vergeet je makkelijk dat een studie tijdverslindend kan zijn, en dit krijgt toch echt voorrang op een aantal andere zaken. De dag dat je op locatie moet zijn bijvoorbeeld is voor jou, en voor jou alleen: mensen moeten het maar even uitzoeken zonder jou. Heb je voorgenomen specifieke avonden of dagen te reserveren om aan je studie te werken? Houd je hier dan aan, en maak dit ook duidelijk aan je omgeving. "Nee" is ook een antwoord en dit moet je gaan leren zeggen, mocht je hier moeite mee hebben. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je compleet asociaal wordt en je hele omgeving vergeet. Deze balans zoeken en vinden kost even tijd, maar dit komt echt wel goed. Belangrijk hierbij is: wees eerlijk en geef duidelijk aan dat het in het begin een kwestie zal zijn van veel aftasten, maar dat dit uiteindelijk vorm gaat krijgen. Het enige wat jíj nodig hebt: geduld en vooral begrip van de ander.

Jij, held

Wat er ook gebeurt: jij bent en blijft de held in je eigen deeltijdavontuur. Je doet het voor jezelf en niet voor een ander, maar je zult merken aan reacties uit je omgeving dat deeltijd studeren respect krijgt en verdient. Het is namelijk niet niks en je mag er zeker trots op zijn. Go get ‘m!

Benieuwd naar meer verhalen over studeren naast je baan? Zoek voor jou interessante verhalen in het overzicht met alle verhalen.