Big brother or Smart Sister?: Privacy en de rol van technologie

Technologische ontwikkelingen brengen nieuwe mogelijkheden met zich mee, maar ook hedendaagse onzekerheden en problemen. Veelgehoorde zorgen zijn: Is het veilig? Wat zijn de nadelen en wegen de voordelen daar wel tegenop? In de tentoonstelling Big Brother or Smart Sister wordt onderzocht in hoeverre en op welke manier kunst en ontwerp een bijdrage kunnen leveren aan het denken over en werken aan vraagstukken op het gebied van sociale en digitale veiligheid. De officiële opening van de expositie vindt plaats op vrijdag 30 november op Avans Hogeschool in s'-Hertogenbosch.

Makke schapen

Big Brother or Smart Sister brengt de technologische invloed op onze levens en (sociale) veiligheid in beeld, zowel in negatieve als in positieve zin; van kunstmatige intelligentie die de gebruiker tot vreemde handelingen dwingt, tot hightech kleding die de sociale omgang makkelijker maakt. Hoe kunnen we verworden tot big data aanleverende, makke schapen? Maar ook: hoe kunnen intelligente apparaten ons welzijn juist verbeteren?

Praktijkonderzoek

Lector Ben Kokkeler: "Ben je een ‘smart sister’ die haar weg in de digi-sociale wereld vindt en waakzaam is voor de overheid en allerlei algoritmen die ons leven lijken te bepalen? Of heb je geen probleem met de ‘big brother’ en denk je: de overheid doet maar, het is goed zo, ik heb niets te verbergen? Deze doe-expo is een praktijkonderzoek, samen met de bezoekers. Tijdens de tentoonstelling halen we onderzoeskdata op over hoe mensen denken over privacy en de rol van technologie. Wij zijn vanuit het lectoraat Digitalisering en Veiligheid van Avans Hogeschool voortdurend op zoek naar de impact die digitalisering heeft."

Tentoonstelling

De tentoonstelling is gratis toegankelijk en is van 30 november tot 20 december te zien in de entreehal van Avans Hogeschool aan de Onderwijsboulevard 215 in Den Bosch. De opening vindt plaats om 15.00 uur.  Voor de tentoonstelling werkt het lectoraat Digitalisering en Veiligheid van Avans Hogeschool samen met kunstinstelling Tetem in Enschede en curator ViolaVirus die een selectie maakte uit het werk van negen professionele kunstenaars, met subsidie van het Mondriaan Fonds. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van het Expertisecentrum Veiligheid van Avans Hogeschool.