Business Innovation voltijd hbo

Klantbeleving Air France/KLM

Klantbeleving Air France/KLM

Derdejaars studenten werkten aan een nieuw creatief concept voor Air France/KLM. Hun opdrachtgever is enthousiast.

Gewaardeerd voelen

Creëer een concept dat ervoor zorgt dat klanten zich speciaal en gewaardeerd voelen. En doe dat voor alle fases van de customer journey, dus zowel boarding, vlucht, transfer als aankomst. Zo luidde de opdracht van Michiel Schulte, CRM Strategy & Innovation Manager bij Air France/KLM.

Positief verrast

Schulte vertelt enthousiast over de samenwerking met de studenten: “Ik was verbaasd over de concepten en kwaliteit die werd geleverd. Ik zag na 5 dagen al complete uitwerkingen met prototypes en schitterende filmpjes. Het zag er soms al heel gelikt uit. Met relatief beperkte middelen zijn deze studenten in staat veel te leveren. ABC’ers kijken verder dan de opdracht alleen. Hierdoor creëren ze een win-win situatie voor klant, omgeving en organisatie." Schulte geeft aan dat Air France/KLM op basis van deze ervaring de denkkracht van (ABC)-studenten op structurele basis wil gaan gebruiken bij dit soort ‘events’.

Met 3 ideeën gaat Air France/KLM concreet aan de slag

1. Spelletje

Wachten is nooit leuk. Dus ook niet aan de gate. Een groep studenten bedacht een digitaal spelletje dat voor iedereen toegankelijk is. Iets waarvoor je geen hippe smartphone, 3G of Wi-Fi nodig hebt. Een Triviantachtige game dat plezier en afleiding biedt voordat je aan boord gaat.

2. Contact

Een tweede groep studenten presenteerde een plan voor het verbeteren van de bereikbaarheid aan boord. Fijn voor de klant om tijdens de vlucht even contact te hebben met degene die je afhaalt van het vliegveld. En tegelijk ook een prima verdienmodel voor Air France/KLM.

3. Inspiratie

Een derde groep leek het een goed idee om de klant tijdens de vlucht te informeren over zijn bestemming. Bijvoorbeeld door op de menukaart wat woordjes in die taal te zetten. Of door iets van de cultuur te laten zien in een travel-inspiratiefilmpje. Zo land je bijgespijkerd en geïnspireerd op je bestemming.