Business Innovation voltijd hbo

Eerstejaars schetsen toekomst NPO

Eerstejaars schetsen toekomst NPO

Hoe ziet het medialandschap en mediagebruik in 2025 eruit? In opdracht van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) schetsten studenten een toekomstbeeld.

Inspiratie

Vier klassen eerstejaars deden mee aan dit project uit blok 4. Zij maakten gebruik van de methodiek ‘scenarioplanning’, om de toekomst voor de NPO te verkennen. “Wij willen weten waar we de komende jaren op moeten inzetten”, zegt Sjoerd Pennekamp van de NPO. “Daarom was het ontzettend leuk en leerzaam om te zien waar de studenten zoal mee kwamen. Deels kregen we bevestiging van onze ideeën. En voor een deel leverden de studenten nieuwe inspiratie.”   

Voorstellen

Een van de voorstellen van de studenten was gericht op augmented reality. “Toegevoegde realiteit”, legt student Rutger van Soest uit. “Dat je, bijvoorbeeld, de tv-gids ziet verschijnen, wanneer je met je smart glasses naar het NPO-logo op het tv-scherm kijkt.” Video on demand was een ander speerpunt. Rutger: “Jongeren laten zich niet leiden door een programmering. Ze willen zelf bepalen wanneer ze wat kijken.” 

Leukste project

Rutger noemt de NPO-opdracht het leukste project van het jaar. “Omdat ik het gevoel had dat hierin alles samenkwam wat ik het afgelopen jaar heb geleerd: kansen zien, trendonderzoek doen, innoveren. Ik denk dat de NPO zeker iets kan aanvangen met onze voorstellen. Ik heb begrepen dat ze al een vacature hebben uitgedaan voor een Manager Video On Demand.” 

“Bij ABC doe je iedere periode een project voor een echte opdrachtgever uit het bedrijfsleven. In de eerste periode was dit spannend maar je raakt er al snel aan gewend. Nu vind ik het alleen maar mooi, die mix van studeren en uitproberen.”