
Els Roskam - Pelgrim
Els Roskam - Pelgrim
Els Roskam-Pelgrim is associate lector bij lectoraat Transdisciplinair Samen Leren Werken en Brein en Leren.
Loopbaan
Els studeerde Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde (Ba) en Onderwijswetenschappen (Ma) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (2008). Na het afronden van haar master is ze promotieonderzoek gaan doen bij de huisartsopleiding. Ze bestudeerde hoe het leren in de beroepspraktijk kan worden gestimuleerd door middel van observatie en feedback. Dit resulteerde in 2013 in een proefschrift genaamd ‘Clarifying observation and assessment feedback in workplace-based learning'. Om kennis uit de theorie ook in de praktijk in te zetten rondde ze in 2013 de pabo af bij Fontys Hogescholen in Eindhoven.
Eind 2013 ging Els als beleidsadviseur aan het werk bij Avans Hogeschool. Ze adviseerde onder andere opleidingen van de Academie voor Waardecreatie en Ondernemerschap en van de Academie voor Welzijn en Gezondheid. Ook heeft ze de onderwijsvisie 2020 en het beleid en de professionalisering rondom toetsing in die ambitieperiode bij Avans mede ontwikkeld en uitgevoerd.
Sinds 2020 is ze betrokken bij het landelijk onderzoeksproject Adapt at Work. Dit is een praktijkgericht onderzoeksproject naar de ontwikkeling van adaptieve expertise in werk-gerelateerde contexten. In 2022 is Els aangesloten bij de kenniskring van het lectoraat Brein en Leren. Zij doet onderzoek naar de manier waarop reflectie wordt ingezet in het onderwijs bij Avans. Daarmee wil ze inzicht krijgen in de verscheidenheid binnen Avans en de werkzame mechanismen. Dat inzicht is belangrijk om reflectie doelgericht in te kunnen zetten binnen het nieuw te ontwikkelen onderwijs ten behoeve van Ambitie 2025.
Els is sinds april 2023 associate lector bij de lectoraten Transdisciplinair Samen Leren Werken en Brein en Leren van het expertisecentrum Future Proof Education. Haar onderzoek richt zich op onderwijsontwerp in transdisciplinaire leeromgevingen.
Expertises
- Onderwijsontwerp
- Observatie, feedback en reflectie bij leren in de beroepspraktijk
- Toetsing
- Adaptieve expertise-ontwikkeling
- Interdisciplinair onderwijs
Onderzoek
Els richt zich als associate lector vanuit het lectoraat Transdisciplinair Samen Leren Werken op het onderwijsontwerp in transdisciplinaire leeromgevingen en maakt daarbij expliciet een brug naar de lectoraatsthema’s zelfregulatie en formatief handelen van het lectoraat Brein en Leren.