Startmaand
Duur
Taal
Locatie

In de marketing- en salesgerichte hbo-opleiding Commerciële Economie leer je luisteren naar klanten. Om zo producten of diensten succesvol in de markt te zetten. Voor consumenten en bedrijven.

Een bedrijf wil een elektrische fiets voor jongeren op de markt brengen. Bij de opleiding Commerciële Economie leer je de mogelijkheden te onderzoeken. Je vraagt jongeren wat zij belangrijk vinden en stelt een marketingplan op. Op basis daarvan vindt de ontwikkeling plaats. Daarna begeleid je de introductie. Je adviseert de juiste prijs en de verkoopplek: in de winkel of alleen via de webshop? Bij de campagne gebruik je diverse social media.

Deze economie-opleiding is de basis voor een carrière in marketing of sales. Je lost met studiegenoten vraagstukken uit de praktijk op. Doet onderzoek naar kansen in de markt, rekent uit wat een marketingcampagne kost en oplevert en geeft advies over hoe je klanten ervan overtuigt producten te kopen. Als je geslaagd bent mag je de titel Bachelor of Science (BSc) voeren.

Volg deze opleiding in Breda
Volg deze opleiding in 's-Hertogenbosch
Opleiding in beeld

Typerend voor deze opleiding

Aan de slag met vraagstukken van echte bedrijven
Je past wat je geleerd hebt meteen toe in de praktijk
Veel aandacht voor jou en je persoonlijke ontwikkeling
Bepaal je eigen richting via stages, minor, traineeship en afstuderen

Meer over deze hbo-opleiding

Waar word je voor opgeleid

Jouw baan

De hbo-opleiding Commerciële Economie is veelzijdig en biedt goede carrièremogelijkheden. Je bent breed opgeleid en je kunt aan de slag bij diverse organisaties. Denk daarbij aan online marketing-, onderzoeks- of reclamebureaus, multinationals, retailorganisaties, of je begint een eigen bedrijf.

Na je Economie-opleiding ben je bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de marketingstrategie, de totale productstrategie en het product- en prijsbeleid. Of je werkt aan de naamsbekendheid en reputatie van het bedrijf.

Met een paar jaar werkervaring kun je doorgroeien naar een rol als marketingmanager of brandmanager. Salesmanager of inkoper.

Oud-student vertelt

Mogelijke beroepen na deze opleiding

Marketingmanager

Onder jouw leiding zorgt de marketingafdeling voor groei en ontwikkeling. Je zoekt nieuwe manieren om producten en diensten aan de man te brengen en adviseert het bedrijf hierover. Je speelt in op de behoeften van klanten. Voert marketingactiviteiten uit en stelt marketingplannen en campagnes op.

Account- of salesmanager

Je schakelt tussen klant en organisatie. Verantwoordelijk voor het werven van klanten en voor het verkopen van producten en diensten. Je bent resultaatgericht en communicatief sterk. Ook ben je een onderhandelaar. Je bent het aanspreekpunt voor collega's en je kunt een commercieel team aansturen.

Productmanager

Als productmanager onderzoek je hoe je een product het beste in de markt kunt zetten, dat heet positioneren. Dit is jouw verantwoordelijkheid. Je bekijkt hoe je een product of dienst kunt verbeteren of ontwikkelen. Zo zorg je ervoor dat je de concurrentie altijd een stap voor bent.

Brandmanager

Je bent verantwoordelijk voor de merkstrategie. Voor productmerken als Magnum, of een organisatiemerk als Unilever. Als team bepaal je de merkstrategie, jij coördineert de uitvoering. Daarvoor doe je marktonderzoek en ontwikkel je campagnes met marketinginstrumenten. Je bouwt en beheert een netwerk.

Exportmanager

Jij verzorgt de marketing van het bedrijf in het buitenland. Bent verantwoordelijk voor de in-en verkoop. Als netwerker leg je contacten met huidige en toekomstige klanten. In het bedrijfsleven ontmoet je veel culturen. Goede communicatieve vaardigheden en aanpassingsvermogen zijn van belang.

Marktonderzoeker

Je analyseert informatie en maakt betrouwbare statistieken en marktstudies. Als marktonderzoeker kijk je naar trends en klanttevredenheid. Vaak lopen er meerdere studies. Een flexibele werkhouding en stressbestendigheid zijn daarom belangrijk. Verder ben je zelfstandig, doelgericht en analytisch.

Online marketeer

Als online marketeer houd jij je bezig met de online kanalen van jouw bedrijf. Je maakt cijfermatige en data-analyses via Google Analytics. En stelt een social-mediaplan op om de verkoop te verbeteren. Je zorgt er voor dat het aanbod goed online te vinden is. Zoekende consumenten vinden jouw shop.

Businessdevelopmentmanager

Jij creëert groei en nieuwe sales. Je analyseert, definieert en adviseert en bent de verbindende schakel tussen de klant en werkgever. Je focust op omzetgroei en product- of bedrijfsinnovatie voor elk type organisatie. Jij bent op je best met marketingmiddelen, afzetmarkten en verdienmodellen.

Wat wordt er van jou verwacht

Jij praat vlot en kunt jezelf presenteren. Je hebt lef en inlevingsvermogen. Omdat je creatief en innovatief bent, zoek je graag naar oplossingen en ben je nieuwsgierig naar trends. Je wilt weten hoe je een product succesvol op de markt brengt en hoe je klanten tevreden houdt. In de studie Commerciële Economie leer je kritisch te zijn en zelf op zoek te gaan naar antwoorden.

Wanneer pas je bij Commerciële Economie

Verschillen tussen beide locaties

In Den Bosch volg je een tweede vreemde taal en kun je kiezen voor een traineeship. In Breda loop je in het eerste jaar al een meeloopstage en werk je via het vak persoonlijk leiderschap aan je eigen ontwikkeling.

Bekijk alvast vervolgopleidingen

Je hebt je diploma op zak en wilt doorstuderen. Een master halen aan de universiteit. Dat kan. Kies bijvoorbeeld voor Marketing Management, Bedrijfskunde of Communicatiewetenschappen. Met een doorstroomminor kun je binnen één jaar je master halen aan Tilburg University. Zoals Marketing Management. Marketing Research. Of Strategisch Management.

Studie in cijfers

Vergelijk de objectieve cijfers en percentages van deze opleiding met het landelijke gemiddelde.

Het arbeidsmarktcijfer is alleen op landelijk niveau beschikbaar. 

Verhalen uit de opleiding

Aart-Jan Witte

Ik heb mijn stages zorgvuldig uitgezocht. Je krijgt de kans om ergens in de keuken te kijken.

Verder lezen

Jan van Grinsven

De docenten van Avans zijn heel betrokken en staan altijd voor je klaar.

Verder lezen

Opbouw van de opleiding

Studieprogramma

Breda

De opleiding duurt 4 jaar. Een jaar bestaat uit 4 blokken van 10 weken. Je volgt werkcolleges met je klas en werkt individueel of met medestudenten aan opdrachten uit de praktijk. Ook werk je aan je persoonlijke ontwikkeling. Zo ontdek je wat je leuk vindt, waar je goed in bent en wat bij je past. Je loopt stage, maakt een keuze uit het minorprogramma, en studeert af in het bedrijfsleven. Ook werk je aan je persoonlijke ontwikkeling. Zo ontdek je wat je leuk vindt, waar je goed in bent en wat bij je past.

Learning Communities

Jaar 1

Je verdiept je in online marketing en sales. Je werkt aan echte opdrachten voor bedrijven en leert over bedrijfsvoering, de markt en de klantbehoeften. Je voert een marktanalyse uit en leert hoe je producten en diensten aan de klant verkoopt. Je maakt een persoonlijk ontwikkelplan en ontwikkelt vaardigheden als presenteren en het voeren van verkoopgesprekken. Je loopt 7 weken stage. Elk studiejaar kun je 60 studiepunten halen. Het eerste jaar moet je er minimaal 52 halen om door te gaan.

Belangrijke vakken

  • Business management
  • Commercieel vakmanschap
  • Marketing
  • Bedrijfscommunicatie

Jaar 2

In het tweede jaar ga je aan de slag met de duurzame groei van een bedrijf binnen de modules growth en corporate marketing. Je haalt data uit de markt en ontwikkelt een nieuw innovatief idee. Je leert een financieel plan op te stellen, commercieel te schrijven en internationaal zaken te doen. Ook dit jaar werk je aan je persoonlijke doelen. Jij kiest waar je aan wilt werken en wat bij je past. Zo geef je zelf kleur aan je opleiding.

Belangrijke vakken

  • Business management
  • Commercieel vakmanschap
  • Marketing
  • Bedrijfscommunicatie

Jaar 3

In het derde jaar loop je een halfjaar stage. Je zoekt zelf een stageplek. In Nederland of in het buitenland. Bijvoorbeeld bij een online marketingbureau of in de sales. In je stage breng je kennis en vaardigheden in praktijk. Je voert zelfstandig een onderzoek uit voor het bedrijf. Je sluit je stage af met een verslag en een presentatie. In het tweede half jaar volg je een minor, ook wel een specialisatie genoemd. Dit kan bij Avans zijn, maar ook bij een andere hogeschool of in het buitenland.

  • stage
  • minor

Jaar 4

In jaar 4 leer je als futureproof marketeer waarde te creëren voor zowel de klant, het bedrijf als de maatschappij. Je ontwikkelt een maatschappelijk verantwoord concept voor een bedrijf en maakt een veranderingsplan. Je rondt je opleiding af met een afstudeerproject, waarin je onderzoek doet en een commercieel vraagstuk beantwoordt. Je schrijft bijvoorbeeld een marketingplan of organiseert een beurs. Je ontvangt je diploma dat uniek is door de door jou gemaakte keuzes tijdens de opleiding.

Belangrijke vakken

  • Bedrijfscommunicatie
  • Persoonlijk Leiderschap
  • Sales
  • Afstuderen

Specialisaties

Tijdens je studie bij Avans kun je je specialiseren. Zo kies je bij een aantal opleidingen meteen een richting in de vorm van een major. Bij álle opleidingen ga je, in jaar 3 of 4, je kennis verbreden of verdiepen met een minor. Je minor mag je ook bij een andere opleiding volgen, tenzij jouw opleiding een verplichte minor heeft. Hieronder vind je de specialisaties van deze opleiding.

Minor Branding

Laten zien dat je er toe doet, anders bent dan anderen, een eigen identiteit hebt en die ook uit durft te dragen. Dat allemaal samen is branding.

Een gemiddelde Nederlander komt per dag liefst 2.000 merken tegen. Probeer dan maar eens op te vallen en echt in het hoofd en hart van de consument terecht te komen. Een merk moet zich onderscheiden, anders sneeuwt het onder.

In deze minor verdiep je je in de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van merken. Je ontwikkelt vaardigheden die je nodig hebt als professional in de marketingpraktijk. En je ervaart hoe merkenmanagement werkt. Tot in detail.

Interactieve werkvormen staan centraal in de minor, die theorie en praktijk combineert. Naast de theoretische achtergronden van branding is er veel aandacht voor jouw persoonlijke merk: personal branding. Dit levert je onder andere een personal template, een video-elevatorpitch, een personal vodcast en een personal portfolio op.

Bekijk de interactieve presentatie

Je hoeft niet te wachten tot een Open dag of voorlichtingsavond om onze opleidingspresentatie te volgen. Je kunt de presentatie gewoon hier bekijken.

Het is een interactieve presentatie, waarin jij zelf bepaalt over welke onderwerpen je meer wilt weten. Het werkt heel gemakkelijk. Klik in het hoofdmenu op een onderwerp en je komt meteen bij de informatie. Zet je geluid aan want onze docent geeft je de nodige toelichting. Zo weet je zeker dat je de informatie ook goed begrijpt.

Bekijk hier de opleidingspresentatie

Opbouw van de opleiding

Studieprogramma

's-Hertogenbosch

De opleiding duurt 4 jaar. Elk jaar heeft 4 blokken van 10 weken. Ieder blok werk je zowel individueel als in groepssamenstelling aan projecten. Je volgt hoorcolleges, werkcolleges, trainingen en projectbijeenkomsten. In de laatste 2 jaar geef je je opleiding een persoonlijk accent. Je loopt stage, maakt een keuze uit het minorprogramma, je kunt 1 dag per week een traineeship te volgen, je specialiseert je in een vakgebied binnen een Learning Community en studeert af in het bedrijfsleven.

Studententelefoon 's-Hertogenbosch

Heb je een vraag of vind je het leuk om met een van onze studenten te kletsen? WhatsApp dan naar onze studententelefoon 06 - 82 25 13 42. Willemijn beheert de studententelefoon. Zij weet echt álles over de opleiding Commerciële Economie op locatie Stationsplein in ’s-Hertogenbosch.

Jaar 1

Je maakt kennis met alle aspecten van (online) marketing en sales op zowel nationaal als internationaal vlak. Je werkt aan opdrachten voor echte bedrijven en leert hoe je bijvoorbeeld een marktanalyse uitvoert, een verkoopplan opstelt of de financiële bedrijfsvoering beheert. Daarnaast ga je ook aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling en train je vaardigheden zoals presenteren. Elk studiejaar kun je 60 studiepunten halen. Het eerste jaar moet je er minimaal 52 halen om door te gaan.

Belangrijke vakken

  • Marketing Fundament
  • Productontwikkeling en waardecreatie
  • Salesmanagement
  • Marketing Accountability

Jaar 2

In projecten ga je met je medestudenten aan de slag met een stukje verdieping van de markt, het merk en de consument met een vraagstuk van een bestaande opdrachtgever. Je leert creatieve denktechnieken en weet de verschillende businessmodellen in te zetten om tot een doordachte marketingstrategie te komen. Je gaat ook aan de slag met een tweede vreemde taal naast Engels zoals zakelijks Duits, Frans of Spaans. Je stelt jezelf persoonlijke doelen waarmee je kunt leren en groeien.

Belangrijke vakken

  • Marketingcommunicatie
  • Zakelijk Duits, Frans of Spaans (met een buitenlandreis)
  • Key-Accountmanagement
  • Internationale Marketing

Jaar 3

In het derde jaar maak je een verdiepingsslag. Je loopt eerst een half jaar stage in binnen- of buitenland. Daarna maak je een keuze uit het minorprogramma of specialiseer je je in een vakgebied binnen een learning community als laatste onderdeel van de opleiding. Daarbij heb je de mogelijkheid om 1 dag per week een traineeship te volgen.

Belangrijke activiteiten

  • Stage (half jaar)
  • Minor
  • E-fase met eventueel traineeship

Jaar 4

Je specialiseert je in een vakgebied binnen een learning community en studeert af in het bedrijfsleven. Je sluit je opleiding af met het oplossen van een commercieel vraagstuk voor een bedrijf. Je ontvangt je diploma dat uniek is door de door jou gemaakte keuzes tijdens de opleiding.

Belangrijke vakken

  • Learning communities zoals Digital Marketing, Sales & Procurement, Data Driven Marketing, Management en Organisatie
  • Strategische marketing
  • Product – en Dienstinnovatie

Specialisaties

Tijdens je studie bij Avans kun je je specialiseren. Zo kies je bij een aantal opleidingen meteen een richting in de vorm van een major. Bij álle opleidingen ga je, in jaar 3 of 4, je kennis verbreden of verdiepen met een minor. Je minor mag je ook bij een andere opleiding volgen, tenzij jouw opleiding een verplichte minor heeft. Hieronder vind je de specialisaties van deze opleiding.

Minor Online Marketing

Er is veel vraag naar kennis over online marketing. Een website heb je zo online gezet. Het gaat veel meer om de vraag hoe je er voor zorgt dat jouw website effectief is.

Het gaat erom dat je succesvol de online verkoop van producten regelt en meer bezoekers naar je site trekt. Daarvoor heb je een online marketingstrategie nodig. Veel bedrijven worstelen hiermee. Online marketing is een relatief nieuw vakgebied en trends volgen elkaar in hoog tempo op. Creatief denken en doen is heel belangrijk.

In de minor Online Marketing leer je methoden en technieken om nieuwe ideeën en concepten te ontwikkelen. Ook leer je meer over de verschillende aspecten van internetmarketing. Zoals onlinemarketing, socialmediamarketing, e-mailmarketing en viralmarketing.

Minor International Sales en Accountmanagement

Bij de minor International Sales en Accountmanagement merk je dat de wereld razendsnel verandert. Internationale handel wordt daarbij steeds belangrijker.

Om de juiste keuzes te kunnen maken in een internationale omgeving moet je kennis hebben van verschillende verkoopstrategieën. Ook moet je kunnen omgaan met verschillende belangen en perspectieven. En dat leer je allemaal in deze minor.

Je doet kennis op van belangrijke verkoopprocessen en -strategieën binnen een internationale commerciële omgeving. En volgt trainingen in verkoopvaardigheden en onderhandelingstechnieken die deze processen positief kunnen beïnvloeden.

Minor Buitenland

Je kunt een half jaar naar het buitenland om een minor te volgen gericht op het bijspijkeren van je talenkennis.

Kenmerkend voor deze minor is de hoeveelheid aan individuele keuzes. Zo kun je kiezen uit het taalgebied, de cultuur, de school, het studieprogramma en de taal waarin je lessen wilt volgen. Je kunt zelf met een voorstel komen of gebruik maken van het netwerk van de academie.

Minor Doorstroomminor Marketing Management

Je volgt de doorstroomminor Marketing Management aan de Tilburg University. Daarmee kun je binnen 1 jaar je master halen.

Bekijk de interactieve presentatie

Je hoeft niet te wachten tot een Open dag of voorlichtingsavond om onze opleidingspresentatie te volgen. Je kunt de presentatie gewoon hier bekijken.

Het is een interactieve presentatie, waarin jij zelf bepaalt over welke onderwerpen je meer wilt weten. Het werkt heel gemakkelijk. Klik in het hoofdmenu op een onderwerp en je komt meteen bij de informatie. Zet je geluid aan want onze docent geeft je de nodige toelichting. Zo weet je zeker dat je de informatie ook goed begrijpt.

Bekijk hier de opleidingspresentatie

Kom langs bij Avans

Open dag

Kom naar onze (online) Open dagen en avonden. Maak kennis met onze hbo-opleidingen. En ontdek welke opleidingen je aanspreken. Volg presentaties en ga in gesprek met docenten en studenten over je studiekeuze.

Toelatingseisen Commerciële Economie

  • Havo

  • Natuur & Techniek

  • Natuur & Gezondheid

  • Economie & Maatschappij

  • Cultuur & Maatschappij

    (economie of m&o of be) + (wiskunde A of wiskunde B)

  • Vwo

  • Natuur & Techniek

  • Natuur & Gezondheid

  • Economie & Maatschappij

  • Cultuur & Maatschappij

    economie of m&o of be

  • Mbo en overige

  • Mbo-niveau 4

  • Associate degree

  • Hbo-propedeuse

  • Wo-propedeuse

Meer over toelating

Studiekeuzecheck

Bij Avans doen we de studiekeuzecheck in de vorm van een intake. Die is voor deze opleiding verplicht.

Lees meer over de studiekeuzecheck van Avans.

21+ Toets

Als je niet voldoet aan de toelatingseisen maar je bent wel 21 jaar of ouder, dan kun je in aanmerking komen voor een toelatingsonderzoek. Neem dan vóór 1 juni contact met ons op via locatie Den Bosch of Breda.

Praktische informatie

Aanmelden

Aanmelden voor een opleiding doe je via Studielink. Dit doe je door in te loggen met je DigiD. Het aanvragen van een DigiD duurt 5 dagen.

Uiterste aanmelddatum 1 mei

Je wilt in september met je opleiding starten. Meld je dan uiterlijk 1 mei aan.  

Startmaand Deadline aanmelden
september 1 mei 2022

Na het aanmelden

Je hebt via Studielink een verzoek tot inschrijving gedaan. Je krijgt hiervan bevestiging op het mailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Daarna ontvang je van Avans Hogeschool een bericht over je aanmelding.

Je bent ingeschreven als je aan alle eisen hebt voldaan. Je dossier moet compleet zijn. Dit houdt in dat:

  • je persoonsgegevens zijn geverifieerd
  • je vooropleiding(en) zijn geverifieerd
  • je jouw betaling op Studielink hebt geregeld via een digitale machtiging

Bekijk in Studielink de status van je aanmelding en welke acties van je worden verwacht.

Studiekosten

Het ministerie stelt elk jaar het wettelijk collegegeld vast. Dat is het bedrag wat je meestal betaalt. Maar niet elke student heeft recht op het wettelijk vastgestelde collegegeld. Deze studenten betalen het instellingscollegegeld. Een tarief dat jaarlijks vastgesteld wordt door de instelling zelf. 
Lees meer over verschillen in studiekosten en halvering wettelijk collegegeld eerstejaars

Jij wilt weten wat jouw opleiding kost. Deze informatie vind je in onderstaand schema. Wat je daadwerkelijk betaalt is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleidingsvorm. Check hiervoor de collegegeldmeter.

Vanwege de coronamaatregelen hebben studenten 50% korting op het wettelijk collegegeld en de halvering collegegeld voor collegejaar 2021-2022. Voor het instellingscollegegeld geldt een korting van € 1.084,- op het eerder vastgestelde bedrag voor collegejaar 2021-2022. Algemene informatie over de korting op het collegegeld is te vinden op de website van DUO.

Tarief Bedrag Jaar
Wettelijk tarief € 1.084,- 2021 - 2022
Instellingstarief € 7.212,- 2021 - 2022
Wettelijk tarief € 2.209,- 2022 - 2023
Instellingstarief € 8.452,- 2022 - 2023

Aanvullende kosten

De kosten voor boeken variëren per locatie. Een extra bijdrage kan gevraagd worden voor de introductie in het eerste studiejaar en voor studiereizen.

Locatie

Rondje Hogeschoollaan

Hogeschoollaan

Hogeschoollaan 1
4818 CR Breda

Studeren in Breda

Proef alvast de sfeer van Breda. Avansstudent Gijs neemt je mee naar de leukste plekjes.
Rondje Stationsplein

Stationsplein 50

Stationsplein 50
5211 AP 's-Hertogenbosch

Studeren in 's-Hertogenbosch

Proef alvast de sfeer van 's-Hertogenbosch. Avansstudent Paulien neemt je mee naar de leukste plekjes.

Contact

Student Support

Tel. 088 - 525 75 50Contactformulier • Whatsapp 088 - 525 75 50

Volg deze opleiding in Breda
Volg deze opleiding in 's-Hertogenbosch