Cursus Eigen regie en methodische gespreksvoering

Eigen regie en methodische gespreksvoering

In deze cursus leer je diverse methodische werkwijzen kennen. Deze kun je inzetten bij het cyclisch begeleiden van een cliënt, met als doel te ondersteunen en de eigen regie of kracht te versterken.

Iemand die een probleem ervaart, heeft vaak zelf al de oplossing. De mate waarin we zelfstandig beslissingen kunnen nemen, bepaalt namelijk de kwaliteit van ons bestaan. Vandaar dat het hebben van eigen regie niet meer weg te denken is uit onze maatschappij.

Als social worker bevorder je het sociaal functioneren van cliënten en hun sociale context. Dit doe je door er te zijn, door signalen op te vangen en door methoden en oplossingsgerichte gespreksvoering toe te passen op de individuele cliënt en hun sociale context. In de cursus Eigen regie en methodische gespreksvoering ga je daarmee aan de slag.

Specificaties cursus

Cursusspecificaties
Duur 6 bijeenkomsten in 10 weken
Locatie & lesdag

Kies jouw leslocatie:

Locatie Den Bosch
Onderwijsboulevard 215
Donderdag van 8.45 tot 17.15 uur

Locatie Breda
Hogeschoollaan 1
Dinsdag van 8.45 tot 17.15 uur

Kosten cursus € 1.815
Kosten studiematerialen  € 250
Start* Week van 11 november 2024*
Aanmelden tot* 14 oktober 2024*
Studiebelasting 16 - 20 uur zelfstudie per week, naast bijeenkomsten
Toetsing De toetsing bestaat uit Filmfragmenten en een verslag
Certificaat Na succesvolle afronding ontvang je een certificaat van deelname. Wil je de volledige opleiding volgen, dan kun je met jouw certificaat mogelijk vrijstellingen krijgen.
Microcredential De microcredential is een landelijk geregistreerd en erkend kwaliteitskeurmerk. Dit digitaal certificaat toont aan over welke kennis, vaardigheden en competenties je beschikt na afronding van de cursus.

*Onder voorbehoud

Toelatingsadvies

Wij adviseren een havo- of mbo niveau 4-diploma en een relevante werkplek om de studieopdrachten uit te voeren. Als je vragen hebt of je aanmeldt, krijg je een adviesgesprek met de studieadviseur. Zo weet je zeker dat de cursus goed aansluit.

Je werkt 16 uur per week. Binnen je werk heb je contact met cliënten, naasten en collega’s. Je geeft methodische begeleiding, dan wel behandeling. Voor het begeleiden van jouw leerproces op de werkplek vragen we praktijkbegeleiding van een sociaal werker op minimaal hbo 5 niveau.

Aanvullende info

Deze cursus is onderdeel van de deeltijd bacheloropleiding Social Work. Je volgt deze samen met studenten van de vierjarige deeltijdopleidingen. We noemen het hier een cursus, binnen de opleiding hebben we het over een module.

Cursusvoorwaarden

Je hebt als cursist verschillende rechten en plichten. Lees meer over de cursusvoorwaarden.