Vader Blijf Je in PI Ter Apel

In de afgelopen jaren zijn er actieleerteambijeenkomsten gestart in de PI Dordrecht en de PI Vught. Daar namen PIW-ers en casemanagers deel aan de actieleerteams. In de forensische kliniek Woenselse Poort Eindhoven waren dit sociotherapeuten en mentoren. Op het moment is een actieleertraject in de Penitentiaire Inrichting Ter Apel gestart dat ook werkt volgens de methode: Waarderend Actieleren Binnen Gedwongen Kader.

Bespreekbaar maken

De PIW-ers en casemanagers verkennen met elkaar wat zij in hun werk doen wat werkt in het bespreekbaar maken van Vader-zijn binnen de muren. Op welke manier is het van invloed dat de kinderen niet in Nederland verblijven? Of hoe is het feit dat de vader in detentie teruggezonden wordt naar het land van herkomst van invloed op het contact tussen kinderen en de gedetineerde vader? Hoe gaan ze om met mogelijke taalbarrières? Wat geven vaders aan dat voor hen belangrijk is in het contact tussen hen en de professionals?

Al deze vragen en kwesties worden beantwoord en besproken in actieleerbijeenkomsten. Deze zijn onderdeel zijn van de methode: Waarderend Actieleren in de Praktijk van Gedwongen Kader die ontwikkeld is binnen het lectoraat Transmuraal herstelgericht Werken van Avans Hogeschool.