Project Circulariteit in banden geeft verrassend resultaat, besparing van miljoenen kilo's afval per jaar mogelijk

Avans Hogeschool startte op 1 september 2021 samen met Oosterhoutse ondernemers en de gemeente het project Circulariteit in banden. Ruim een jaar later deelt het team de verrassende uitkomst van dit project waarmee alleen al in Oosterhout maar liefst 12.000 kilogram rubberafval per jaar minder te verbranden is. Als meer gemeenten aanhaken kan het gaan om miljoenen kilo’s minder rubberafval per jaar.

Guus Beenhakker is wethouder in Oosterhout en licht toe: “We hebben verschillende soorten rubberstromen in kaart gebracht. We kwamen op 2 stromen uit die in de oven terechtkomen: fietsbanden en afvalcontainerbanden. Met fietsbanden gaat de branche zelf aan de gang met recyclen, maar met banden van afvalcontainers gebeurt nu niets. Als alle gemeenten deze banden van afvalcontainers gaan recyclen is nog een veel grotere besparing mogelijk.”

12.000 kilo containerbanden jaarlijks verbrand

Mitchell Droog is onderzoeker van het lectoraat Sustainable Strategy and Innovation van Avans. Hij licht toe: “In Oosterhout, een gemeente met 57.000 inwoners gaat het jaarlijks om 12.000 kilogram rubberafval van 10.000 containerbanden die ze nu weggooien en verbranden. Avans heeft berekend dat als alle 345 grote en kleinere gemeenten in Nederland meedoen het zou gaan om 4 tot 5 miljoen kilogram recyclebaar rubber. Stel je eens voor hoeveel materiaalbesparing dat oplevert.”

50 tot 70 kapotte containers per week

Jaarlijks gaan heel veel afvalcontainers voor particulier of bedrijfsafval stuk. Ze raken beschadigd door het ledigen of ze waaien om, deksels breken af of er komen barsten in. Inwoners en bedrijven bestellen dan een nieuwe bak. In Oosterhout gaat het om een kleine 100 minicontainers per week. De buitendienst ruilt de kapotte bak om voor een compleet nieuwe container.

Tim Jagtenberg is manager van de gemeentewerf in Oosterhout en legt uit: “Onze leverancier geeft aan dat hun productieproces zich niet makkelijk laat aanpassen om alleen het bovenste deel te leveren, de bak zonder banden. Als het bovenste deel van de kliko kapot gaat zijn de banden en de assen daarvan nog gewoon goed, die kun je hergebruiken door ze op een nieuwe bak te monteren. Studenten van Avans bedachten nieuwe toepassingen voor het rubber van de bandjes. Bijvoorbeeld om stootranden van te maken om als wegscheiding te gebruiken. Dit is tot nu toe nog door geen enkel bedrijf of gemeente gedaan.”

Rubber hergebruiken

De studenten van Avans hebben diverse prototypes gemaakt van producten die je van het vrijgekomen rubber kan maken, zoals plantenbakken en de eerder genoemde stootbanden. Om de recycling van containerbanden op te starten is startkapitaal nodig. De gemeente Oosterhout en Avans Hogeschool zijn daarom nu op zoek naar andere gemeenten die mee willen doen.