Mens en Techniek voltijd hbo

Studenten maken zorg digivaardiger

Studenten maken zorg digivaardiger

Een protocol opzoeken, zorg registreren, of vergaderen via Teams; goede zorg kan niet zonder technologie. En dat weten ze bij zorgorganisatie Thebe maar al te goed. Medewerkers van Thebe, die actief zijn in de thuiszorg en zorg verlenen in verschillende woonzorgcentra, moeten steeds ‘digivaardiger’ zijn. Studenten van de opleiding ondersteunen hen daarbij.

Aisha Wibowo en Simone Vermeulen zitten in het tweede jaar van de opleiding. Met nog vier andere studenten liepen zij een half jaar mee bij Thebe om de organisatie advies te geven over de vraag: ‘Hoe kunnen we medewerkers digivaardiger maken?’

Digivaardig

Simone: “Om het werk goed uit te voeren, moeten zorgmedewerkers bepaalde dingen digitaal kunnen doen. Van iets heel simpels als de computer opstarten en e-mails lezen tot Teams gebruiken en online portfolio’s invullen over patiënten. Als dat allemaal goed lukt, ben je digivaardig.”

Project

Simone: “Thebe is aan het digitaliseren. Er wordt steeds meer technologie ingezet binnen de organisatie. Onze opdrachtgevers bij Thebe willen de medewerkers daar meer in betrekken en ervoor zorgen dat zij de juiste kennis hebben om met de technologie te werken. Dat is noodzakelijk, omdat de technologieën ondersteunend zijn aan hun werkzaamheden. Thebe had al verschillende ‘digigroepen’ gemaakt op basis van de kennis van medewerkers: van digistarter tot digitale enthousiast. Maar wat weet een groep al? Wat nog niet? Hoe spreek je hen aan? Door ons project heeft Thebe een beter beeld van de verschillende problemen die bij een bepaalde digigroep kunnen horen. We hebben de groepen verder uitgewerkt in persona’s. Door interviews met medewerkers wisten we waar de knelpunten zaten en vandaaruit konden we een advies vormen.”

Aanpak

Aisha: “Vanuit de opleiding leren we hoe je zo’n onderzoekstraject moet doorlopen. We zijn begonnen met literatuuronderzoek, hebben enquêtes afgenomen, interviews gedaan en meegekeken op locatie om informatie te achterhalen.”
Simone: “Uiteindelijk hebben we een poster gemaakt met uitleg over de diginiveaus en wat wij de definities daarvan vonden. Op die poster staat ook wat een groep al kan en wat nog niet en wat ze nodig hebben om die nieuwe vaardigheden te leren.”
Aisha: “De poster en ons adviesrapport hebben we gepresenteerd bij Thebe en een nieuwe groep studenten van onze opleiding gaat daar nu mee verder, zodat de medewerkers die vaardigheden straks ook echt hebben.”

Onderzoek

Aisha: “Omdat we het onderzoek in coronatijd uitvoerden, moesten we de interviews afnemen via Teams. Dat leverde nog weleens lastige situaties op: sommige medewerkers waren niet digivaardig genoeg om Teams te gebruiken.”
Simone: “Maar daardoor werd de noodzaak wel gevoeld. Het onderwerp ‘digitalisering’ leefde echt onder de medewerkers.”
Aisha: “Wat opvallend was, is dat de problemen per locatie heel verschillend waren. In de thuiszorg waren protocollen niet altijd makkelijk te vinden in het digitale systeem, waardoor medewerkers elkaar moesten bellen. Terwijl ergens anders het online opslaan van bestanden in SharePoint een aandachtspunt was.”
Simone: “De moeilijkheden die de medewerkers ervoeren, stonden ook niet altijd bij Thebe op de radar, dus daar konden we zeker een belangrijke bijdrage aan leveren. Er was ook veel animo om over het onderwerp te praten. Iedereen wilde graag verbeteren.”

Opdrachtgever

Aisha: “Het was heel leuk dat we nu voor een echte opdrachtgever werkten. Tijdens het vak ‘Project’ in het eerste jaar werk je aan fictieve opdrachten en komt er af en toe een opdrachtgever vertellen over de praktijk, maar dit vond ik nóg leuker om te doen, omdat je weet dat je een bijdrage levert aan de praktijk. Dat gaf mij extra motivatie.”
Simone: “Tussendoor hadden we ook veel interactie met de contactpersonen vanuit Thebe, dat werkte ook erg motiverend.”
Aisha: “En omdat het project een half jaar duurde, konden we de diepte in met ons onderzoek. Doordat we veel reacties hadden op de enquêtes en de interviews konden we de eisen en wensen van de stakeholders, de medewerkers in dit geval, goed meenemen, dat vond ik erg leuk. Het was een goede voorbereiding op mijn stage!”

Betekenis

Aisha: “Er komen steeds meer innovaties in de zorg. Tijdens dit project merkten we hoe belangrijk het is voor medewerkers om digivaardig te zijn om hun werkzaamheden goed uit te kunnen voeren. Wij kunnen als tussenpersoon een bijdrage leveren om dat mogelijk te maken.”
Simone: “Ja, ik voelde me echt de tussenpersoon tussen het management en de medewerkers. Ze zeggen altijd dat je met deze opleiding leert om een bruggenbouwer te zijn en dat merkte ik tijdens het project goed. Ik denk dat dat in de toekomst alleen maar belangrijker wordt. Zorginstellingen willen digitaler worden en schaffen technologie aan, maar weten niet altijd hoe ze die moeten gebruiken en implementeren. Een gezondheidszorgtechnoloog laat hen zien wat je ermee kunt.”

Keuze opleiding

Simone: “Ik deed hiervoor een opleiding waar je vooral bezig bent met röntgenfoto’s maken, maar ik merkte dat ik meer aan de zijlijn wilde staan en minder wilde zorgen. En dat is precies wat de opleiding Gezondheidszorgtechnologie heeft.”
Aisha: “Ik heb gekeken bij verschillende Mens en Techniek-opleidingen en vond die in Breda uiteindelijk het leukst omdat deze minder specialistisch is en je brede kennis opdoet. Ook leek Breda me de leukste studentenstad!”