Startmaand
Duur
Taal
Locatie

Bij de hbo deeltijdopleiding Communicatie leer je hoe je in- en externe communicatie verzorgt. Je werkt aan communicatievaardigheden en leert doelgroepen overtuigen. Dat doe je met woord én beeld.

Je maakt actief deel uit van de organisatie waarvoor je werkt en weet wat er speelt. Je kent de doelgroep en weet hoe die communiceert. Samen met de interne en externe stakeholders bepaal je de organisatie- en communicatiedoelstellingen. Je ontwikkelt de strategie die daarbij past en de geschikte communicatiemiddelen. Daarbij houd je rekening met ontwikkelingen en trends.

Na de deeltijdopleiding Communicatie op hbo-niveau ben je een volwaardige gesprekspartner voor het management. Je weet hoe je doelstellingen formuleert, een strategie opstelt en deze omzet in acties. Je hebt geleerd hoe je uiteenlopende communicatiemiddelen inzet. Ook weet je hoe je reflecteert, evalueert en anticipeert, zodat je goed kunt werken in een wereld die continu verandert.

Als je slaagt voor Communicatie deeltijd ben je Bachelor of Arts (BA).

Opleiding in beeld

Waarom deze deeltijdopleiding naast je baan

We leiden op tot all-round communicatieprofessional
We zorgen ervoor dat je geïntegreerd leert denken en doen
Je beroepsproducten zijn afwisselend: het hoeft niet steeds in je eigen bedrijf
Jij bepaalt welke modules je nodig hebt in welke volgorde

Meer over deze deeltijd hbo-opleiding

Jouw carrièreperspectief

Jouw baan

Wat kun je worden met de deeltijd Communicatie opleiding? Het aantal vacatures binnen de communicatiebranche laat duidelijk een stijgende lijn zien. Het vakgebied wordt steeds volwassener. Na een studie Communicatie ben jij de communicatieprofessional van de toekomst met een brede scope. Daarom heb je veel kennis over verschillende vakgebieden en ben je een betrouwbare gesprekspartner voor het management en anderen in de organisatie.

Je laat zien hoe gedrag en communicatie in organisaties op elkaar en op samenwerking inwerken. Met lef en vertrouwen ontwikkel je je steeds verder, zowel op je eigen vakgebied als in de breedte. Daarmee voeg je waarde toe aan het bedrijf of de organisatie in zijn geheel. Werk in de communicatie is niet alleen heel gevarieerd en uitdagend, maar ook nog eens toekomstbestendig.

Hieronder zie je een aantal beroepen die jij kunt beoefenen na de deeltijdstudie Communicatie op hbo-niveau.

Mogelijke beroepen na deze opleiding

Communicatieadviseur

Je bent onder meer verantwoordelijk voor de interne of externe communicatiestrategie en je adviseert het management hierover. Je houdt je ook bezig met de huisstijl en de productie van communicatie-uitingen.

Contentmanager

Je zorgt ervoor dat de website van jouw organisatie up-to-date is, zowel inhoudelijk als technisch.

PR-manager

Je houdt je bezig met de reputatie van de organisatie waarvoor je werkt. Je stuurt een team aan dat de public relations verzorgt of je onderhoudt zelf contacten met de buitenwereld.

Persvoorlichter

Je bent de schakel tussen jouw organisatie en de buitenwereld. Je geeft informatie over de standpunten en bezigheden van de organisatie en onderhoudt contacten met de pers.

Brandmanager

Je zet een merk of product in de markt of bouwt dit uit. Daarmee versterk je de positie van dit merk en van de organisatie.

Wat wordt er van jou verwacht

Je bent nieuwsgierig en creatief en je vindt het leuk om producten of processen te verbeteren. Anderen beschrijven jouw houding als kritisch, onderzoekend en geïnteresseerd. Je hebt lef en bent niet bang om door te vragen of discussies aan te gaan. Ook werk je graag met anderen samen. Je kunt je goed inleven in andere situaties, standpunten of voorkeuren. Als jij je herkent in deze kenmerken is een deeltijdstudie Communicatie echt wat voor jou.

Bekijk alvast vervolgopleidingen

Met de bachelor Communicatie stap je relatief gemakkelijk over naar andere opleidingen op het gebied van communicatiewetenschap, organisatiewetenschappen, marketing, ethiek of financieel management. Avans en Avans+ hebben een mooi aanbod voor werkenden die zich willen ontwikkelen, op Ad-, bachelor-, postbachelor- of masterniveau. Ook maatwerk is mogelijk. Je kunt ook kiezen voor een vervolgstudie op de universiteit.

Verhalen uit de opleiding

Stanley Derks

Ik wil graag een stap maken en hogerop komen binnen de politie.

Verder lezen
Verhaal van Stanley

Maaike Neeter

Docenten laten je zien dat wat in de boeken staat ook echt zo gaat. Dat is een enorme meerwaarde.

Verder lezen
Oud-student Maaike vertelt

Sulirayna Navarro

Met kleine kinderen is de combinatie van werken en studeren een kwestie van goed plannen.

Verder lezen

Opbouw deeltijdopleiding Communicatie

Studieprogramma

De Communicatie deeltijdopleiding bestaat uit 13 modules: 10 blokken van 10 weken en 3 blokken van 20 weken. Je volgt de modules in een vaste volgorde. Je hebt 1 middag en 1 avond aansluitend les en leert ook op je werkplek en door zelfstudie. Elke module rond je af met een beroepsproduct waarmee je aantoont dat je beschikt over de vereiste vaardigheden. De bachelor Communicatie duurt 4 jaar. In het laatste jaar werk je aan opdrachten waarin je een communicatiestrategie ontwikkelt en toepast.

Modules van deze opleiding

De deeltijdopleidingen van Avans bestaan uit modules waar je je steeds voor inschrijft. Sommige opleidingen bieden ook keuzemodules aan. Bekijk hieronder de modules voor deze opleiding.

Communicatie optimalisatie

Als communicatieprofessional draag je bij aan de optimalisatie van de communicatie in en van de organisatie.

Daarmee draag je bij aan een positieve beleving van onder meer klanten, bezoekers en medewerkers.

Communicatiesensitiviteit

Je leert hoe de organisatie in elkaar steekt en wat ze precies voor ogen heeft met haar communicatie. Wat wil de organisatie vertellen en wie is daarbij betrokken?

Contentmanagement

Als je een contentstrategie ontwikkelt, is het belangrijk inzicht te hebben in het verhaal dat de content moet vertellen. En in de wijze waarop dat verhaal weet te overtuigen.

Betrokkenheid en binding creëren is het uiteindelijke doel.

Corporate communicatie strategie

Je maakt een GAP-analyse waarin je de gewenste en werkelijke identiteit van de organisatie naast elkaar legt. Op basis daarvan ontwikkel je 2 communicatiemiddelen in de nieuwe huisstijl.

De kracht van dialoog

In deze module leer je wat de meerwaarde is van dialoog en hoe deze het meest tot zijn recht komt.

Je krijgt inzicht in het herkennen en erkennen van bubbels en leert wanneer dialoog een passende manier van communiceren is voor een organisatie.

De kracht van tekst

Je schrijft en redigeert 5 verschillende teksten, zoals een commerciële tekst, artikel of blog. Dat doe je op basis van een briefing en debriefing, rekening houdend met het auteursrecht.

Framing & factchecking

Als communicatieprofessional draag je bij aan optimale communicatie van je organisatie, zowel naar buiten toe als intern.

Je weet met welke combinatie van woord, beeld en geluid je verschil maakt in de beleving van onder meer klanten, medewerkers en bezoekers.

Huidige en gewenste organisatie-identiteit

Als communicatieprofessional adviseer je de organisatie hoe ze haar eigenheid en corporate merk op een overtuigende en onderbouwde manier visualiseert en bewaakt.

Issuemanagement

Je verdiept je in vraagstukken waarmee organisaties zich bezighouden en hoe je daarover communiceert. Daarnaast onderzoek je jouw rol als communicatieprofessional bij lastige kwesties of bedreigingen.

Keuzemodule: Multichannel marketing

Als marketing(communicatie)professional stimuleer je de afzet of verkoop van producten en diensten door bestaande en aankomende klanten op de juiste manier te benaderen.

Morele accountability

Je onderzoekt een ethische kwestie binnen jouw organisatie. Hoe communiceer je en wat is jouw rol? Je maakt een visualisatie of een moreel kompas: een advies over communicatie in morele kwesties.

Strategisch communicatieadvies

Op basis van analyses ontwikkel je een One Page Strategy waarmee je je organisatie onderbouwd adviseert over de communicatiestrategie voor een specifiek vraagstuk.

Strategische communicatierealisatie

Je presenteert een concreet doorontwikkelde communicatiestrategie aan het management en ontwikkelt communicatiemiddelen en content die daarbij passen.

Tijdsinvestering

Reken op ongeveer 6 uur per week contactonderwijs en 12 uur zelfstudie als je Communicatie hbo deeltijd gaat studeren. Daarnaast werk je bij voorkeur al 16 uur in de communicatiebranche.

Let op: omdat Avans de opleiding Communicatie modulair aanbiedt, kan het zijn dat de lesdag tijdens de opleiding verandert.

Voorlichtingsvideo

Je hebt interesse in deze opleiding. Je wilt meer weten over de inhoud van de opleiding en wat je allemaal kunt verwachten. Vraag dan de voorlichtingsvideo aan en leer onze docenten kennen. In de voorlichtingsvideo geven docenten meer informatie over de opleiding. Zo helpen ze je bij het maken van de juiste studiekeuze.

Video aanvragen

Kom langs bij Avans

Open dag

Kom naar onze (online) Open dagen en -avonden. Maak kennis met onze hbo-opleidingen. En ontdek welke opleidingen je aanspreken. Volg presentaties en ga in gesprek met docenten en studenten over je studiekeuze.

Toelatingseisen Communicatie deeltijd

  • Havo

  • Natuur & Techniek

  • Natuur & Gezondheid

  • Economie & Maatschappij

  • Cultuur & Maatschappij

  • Vwo

  • Natuur & Techniek

  • Natuur & Gezondheid

  • Economie & Maatschappij

  • Cultuur & Maatschappij

  • Mbo en overige

  • Mbo-niveau 4

Meer over toelating

Zorg voor een relevante werkplek

Bij aanvang van Communicatie deeltijd heb je bij voorkeur een studierelevante werkplek voor ongeveer 20 uur per week. Hier:

  • heb je voldoende mogelijkheden om je te ontwikkelen tot een oplossingsgerichte professional
  • kun je vakliteratuur en regelgeving bestuderen, materialen gebruiken en discussiëren over het vak
  • kun je praktijkopdrachten uitvoeren.

Als je werkplek hier niet aan voldoet, kan het lastig zijn opdrachten uit te voeren. Dan is het raadzaam een andere werkplek te zoeken.

21+ Toets

Als je geen van de genoemde diploma's bezit maar wel 21 jaar of ouder bent, dan kun je worden toegelaten op basis van een assessment. Hiervoor neem je zelf contact op met AOB Compaz. Let op: aan dit assessment zijn kosten verbonden. Heb je het assessment afgerond of heb je vragen, neem dan contact met ons op via [email protected].

Praktische informatie Communicatie deeltijd

Aanmelden

Aanmelden voor een opleiding doe je via Studielink. Dit doe je door in te loggen met je DigiD. Het aanvragen van een DigiD duurt 5 dagen.

Wil je in september starten met je deeltijdopleiding? Meld je dan vóór 1 juli aan.

Startmaand Deadline aanmelden
september 1 juli 2024

Meld je aan voor de opleiding

Na het aanmelden

Je hebt via Studielink een verzoek tot inschrijving gedaan. Je krijgt hiervan bevestiging op het mailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Daarna ontvang je van Avans Hogeschool een bericht over je aanmelding.

Je bent ingeschreven als je aan alle eisen hebt voldaan. Je dossier moet compleet zijn. Dit houdt in dat:

  • je persoonsgegevens zijn geverifieerd
  • je vooropleiding(en) zijn geverifieerd
  • je jouw betaling op Studielink hebt geregeld via een digitale machtiging

Bekijk in Studielink de status van je aanmelding en welke acties van je worden verwacht. 

Ben je volledig aangemeld dan kun je jouw modules kiezen via AvansStudyPath.

Studiekosten

Het ministerie stelt elk jaar het wettelijk collegegeld vast. Dat is het bedrag wat je meestal betaalt. Maar niet elke student heeft recht op het wettelijk vastgestelde collegegeld. Deze studenten betalen het instellingscollegegeld. Een tarief dat jaarlijks vastgesteld wordt door de instelling zelf. 
Lees meer over verschillen in studiekosten

Jij wilt weten wat jouw opleiding kost. Deze informatie vind je in onderstaand schema. Wat je daadwerkelijk betaalt is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleidingsvorm. Check hiervoor de collegegeldmeter.

Tarief Bedrag Jaar
Wettelijk tarief € 1.966,- 2023 - 2024
Instellingstarief € 5.869,- 2023 - 2024
Wettelijk tarief € 2.150,- 2024 - 2025
Instellingstarief € 6.456,- 2024 - 2025

Aanvullende kosten

Reken voor de aanschaf van studieboeken en andere leermiddelen op ongeveer € 700 in jaar 1. In de jaren daarna ben je steeds zo'n € 400 kwijt. De boeken en leermiddelen uit jaar 1 zijn ook later in je studie Communicatie bruikbaar. Overigens is er geen verplichte literatuur. De docenten bevelen bij elke module de benodigde literatuur aan. Je mag zelf kiezen welke specifieke boeken en leermiddelen passen bij jou en jouw werkplek.

Houd ook rekening met reiskosten bij contactonderwijs.

Locatie

Kijk rond op de Hogeschoollaan

Hogeschoollaan

Hogeschoollaan 1
4818 CR Breda

Contact

Student Support

Tel. 088 - 525 75 50Contactformulier • Whatsapp 088 - 525 75 50