Het lectoraat Digitale Didactiek onderzoekt hoe de beoogde meerwaarde van technologie in hoger onderwijs verwezenlijkt kan worden.

Blended onderwijs is een onderwijsaanpak die effectiever is, waarin interactie en de beroepspraktijk een grotere rol krijgen en waarin de beschikbare tijd optimaal wordt benut. Technologieën als learning analytics, virtual reality, adaptieve leertechnologie en AI bieden kansen om onderwijs effectiever en motiverender te maken. We weten nog weinig over wanneer en hoe we deze technologieën het beste in kunnen zetten.

Passende persoonlijke leerroute

Een onvoorspelbare toekomst vraagt om flexibel onderwijs om voortdurend te kunnen blijven inspelen op veranderende voorwaarden en behoeftes van studenten. Bij de realisatie van Ambitie 2025 van Avans is kennis (ontwikkeling) van digitale didactiek cruciaal. Daarbij gaat het om het ontwerpen en uitvoeren van blended leerarrangementen en om blended begeleiding van studenten bij de keuzes die zij moeten maken in een flexibele leeromgeving. Om hen in staat te stellen om een passende persoonlijke leerroute te (leren) kiezen.

 

Verbetering onderwijspraktijk

Het verbeteren van hoger onderwijs met technologie vraagt om een multidisciplinaire en ontwerpgerichte aanpak, waarin praktijkgericht onderzoek wordt uitgevoerd samen met betrokkenen. In een succesvol innovatietraject brengen verschillende betrokkenen diverse perspectieven en waardevolle (ervarings)kennis in. Samenwerking van studenten, docenten, ICTO-coaches, onderzoekers, IT’ers én professionals uit de praktijk zorgt ervoor dat de ontwikkelde innovatie de onderwijspraktijk echt verbetert. Het lectoraat Digitale Didactiek vervult hierin een spilfunctie.

Handige tools

De onderzoekers en adviseurs van het lectoraat Digitale Didactiek van het expertisecentrum Future-Proof Education ontwikkelen instrumenten en andere middelen. Zie hieronder de meest relevante. We delen ze hier zodat iedereen binnen én buiten Avans hier gebruik van kan maken.

Best of Both Worlds: Vind de perfecte balans tussen mens en technologie in het onderwijs

Hoe maak je als onderwijsprofessional bewuste keuzes over de balans tussen mens en technologie? Het blended bordspel ‘Best of Both Worlds’ helpt je hierbij. Dit spel stimuleert gesprekken onder onderwijsprofessionals over hoe mens en technologie elkaar optimaal aanvullen in de onderwijspraktijk.

Neem contact met ons op via [email protected] voor de mogelijkheden. Er is een printbare versie beschikbaar via de HBO Kennisbank.

Handige online cursus: Effectief een quiz inzetten als formatieve tool

Wil je weten hoe je als docent een quiz effectief inzet om het leren van je studenten te bevorderen? Volg dan de interactieve micro-learning ‘Hoe zet ik effectief een quiz in als formatieve tool?’ Deze cursus zoomt in op het gebruik van quizzen binnen jouw onderwijs en helpt je om je studenten optimaal te laten leren. Je vindt hier de cursus.

Korte video's over educatieve technologieën

Benieuwd wat een chatbot precies is? Of hoe je Virtual Reality effectief inzet in je onderwijs? Wil je meer weten over recommender systems? Bekijk dan de korte video's van het lectoraat. Onderzoekers leggen hierin op een duidelijke manier verschillende educatieve technologieën aan je uit. Bekijk de video's.