Het verhaal van Febe en Chantal

Je zoon of dochter gaat een studie kiezen. Als ouder kun je daar zeker bij helpen. Juist omdat er zoveel mogelijkheden zijn. Febe en haar moeder Chantal vertellen hoe zij dat samen hebben gedaan.

“Ik wist het in het begin echt niet. Ik dacht aan ‘iets met economie’”, vertelt Febe. Chantal: Economie is behoorlijk breed, daarom bekeken we samen websites van verschillende hogescholen.”

Open dagen

“Daarna bezochten we meerdere open dagen. Daar merkte ik dat een economische opleiding voor mij iets te veel gaat over cijfers”, zegt Febe. “En ik ontdekte de opleiding Communicatie, die leek me leuker. Ik oriënteerde me ook in Rotterdam, dat vind ik een superleuke stad, maar ik merkte dat ik me bij de opleiding Communicatie in Breda beter op mijn plek voelde.”

Proefstuderen

Chantal: “Tussendoor bezochten we nog een opleiding gericht op ondernemerschap. Wij als ouders werden er heel enthousiast van, we vonden het erg bij Febe passen. Maar zelf had ze dat gevoel totaal niet. Tot de proefstudeerdag bij Communicatie, daarna was het voor mij duidelijk. Ik voelde haar energie toen ze thuiskwam. Ze vertelde enthousiast, ze was blij en had een twinkel in haar ogen. Dit was het!”

Tips van Chantal

“Doorloop meerdere websites, dan krijg je een beeld van wat er is. Bespreek dit samen, bekijk mogelijke beroepen of doe een beroepentest. Filteren dus. Bezoek open dagen en stel niet te veel voor, probeer niet te sturen. Laat ze vooral zelf ontdekken, zelf ervaren en hun gevoel volgen.”

Tips van Febe

“Dat mijn ouders meehielpen vond ik fijn”, vertelt Febe. “Er is zo veel keuze, die hulp geeft zekerheid. Nog een tip aan andere aankomende studenten: Schrijf je in voor online proefstuderen of meelopen. Dat is echt een must. Je volgt dan bijvoorbeeld een online college of werkt aan een opdracht. Studenten en docenten vertellen je dan hoe het echt is. Zelf voelde ik op die dag: hier hoor ik. Ik zag mezelf er ook al zitten. De opdrachten spraken me aan.”