Eerste AI Hackathon bij Avans geslaagd

“Hoe kunnen we Artificial Intelligence (AI) op een verantwoorde en ethische manier inzetten voor het algemeen belang? Deze kwestie staat centraal tijdens de AI Hackathon. We willen deelnemers – vooral studenten en enkele professionals - laten kennismaken met de werking van AI, en ook de voordelen en uitdagingen laten ervaren.” Aan het woord is Michele Fumarola, manager van de AI Accelerator van Avans Hogeschool en 1 van de drijvende krachten achter de AI Hackathon. We spreken hem op de eerste AI Hackathon die Avans samen met partners organiseert in OpenX afgelopen 28 februari.

Artificial Intelligence Hackathon

Meer dan 90 deelnemers telt de AI Hackathon, een evenement dat Avans samen met leden van de AI for Good community organiseert om in co-creatie oplossingen te bieden voor maatschappelijke uitdagingen. Per team gaan ze op zoek naar de oplossing voor een probleem, bijvoorbeeld: Ontwikkel een AI-oplossing om verschillende soorten reststromen (materialen of stoffen die overblijven tijdens productie) efficiënt te identificeren en te scheiden. Dirk van der Ven, programmamanager Circulair Ondernemen van REWIN en inbrenger van de challenge vertelt: “Wij zijn ons bewust van de potentie van AI, maar we zijn zoals velen nog zoekende naar hoe we deze technologie effectief kunnen inzetten. De AI Hackathon biedt REWIN de kans om hier meer over te leren.”

Dirk vervolgt: “Tijdens de afgelopen 4 jaar heeft REWIN, samen met andere organisaties, meer dan 1.500 reststromen bij ruim 250 bedrijven in kaart gebracht. Dit proces was arbeidsintensief en kostbaar. AI kan ons helpen door patronen te herkennen in deze reststromen en op basis daarvan voorspellingen te doen. De teams die aan deze uitdaging werken, komen met waardevolle inzichten. De conclusie is dat AI inderdaad bekende reststromen kan gebruiken voor voorspellingen, maar hiervoor zijn meer datapunten nodig. Dit vormt de basis voor een serieus vervolg, waarschijnlijk in de vorm van een minor-project dat in september van start gaat. Voor REWIN was deze uitdaging zeer waardevol, en de samenwerking met Avans is een positief resultaat!”

Mini-excursie in het GET-lab

Niet alle challenges gaan over duurzaamheid, ook Onderwijs en Zorg zijn thema’s. In het geval van de teams die Ineke van Kruining van Avans als coach begeleidt is de door Surplus ingebrachte challenge: verbeter het welzijn van bewoners in een zorginstelling. Ineke: “In de ochtend kwamen de teams meteen met allerlei ideeën. De toepassingen van AI en techniek die de teams voor ogen hebben, kun je allemaal zien in het GET-lab. We zijn tijdens de Hackathon even een kijkje gaan nemen in het GET-lab, ter inspiratie van de deelnemers, een mini-excursie. Superfijn dat dat hier kan in OpenX”.

Max Klop, student Bedrijfskunde en lid van 1 van de teams van Ineke: “Voor iemand die aan bijvoorbeeld dementie lijdt is de reële wereld niet meer goed herkenbaar. Wij hebben het idee om avatars te maken van kennissen van bewoners met dementie. Om op die manier een voor hen herkenbare wereld te creëren. Met ChatGPT kun je een taalmodel maken zodat deze avatars precies praten zoals de echte personen uit het leven van de dementerende bewoner. Zo kan een bewoner met een VR-bril op naar een voetbalwedstrijd kijken, terwijl zijn vrienden om hem heen staan. Net als vroeger.”

Vertelknuffel

Sjoerd van Gurp van Avans is coach van 3 teams die werken aan de vertelknuffel: “Bij onze uitdaging is het de bedoeling om de nieuwste AI-technologieën te gebruiken om de reeds bestaande vertelknuffel effectiever te maken in het ondersteunen van kinderen met moeilijkheden. Zij kunnen hun verhaal vertellen aan een zachte knuffel, AI kan helpen om de inzet van deze knuffel te verbeteren. Het zou goed zijn als de AI Hackathon een nóg bredere groep studenten zou aanspreken. Studenten vanuit het sociale of het medische domein kunnen echt van grote toegevoegde waarde zijn bij het vinden van oplossingen om deze knuffel te verbeteren.”

Winnaars

Aan het einde van de dag kan maar 1 team de winnaar zijn. Toch? Niet helemaal: er is een interne Avans-jury en een externe jury met daarin partners van Avans. De winnaars? Het team bestaande uit Mika van der Linden, Maurice Nijkamp, Tijn Grosfeld, Wei Bin Chen en Tim Dieleman zijn de winnaars van de externe jury, zij wonnen ieder een Raspberry Pi, een minicomputer. Het team van Kevin Kapteijns, Arjan Krijnen, Tessa van de Poll en Anne-Reul van Luijk won de Avans-prijs bestaande uit 1.000 euro om te besteden aan AI tools.

Student Arjan Krijnen: “We hebben een pixelfarming-concept ontwikkeld dat AI gebruikt om markttrends te voorspellen en optimale gewasindelingen te creëren op basis van data van verschillende boeren. Een robot scant gewassen, verzorgt ze en regelt de oogst. Dit bevordert gewasgezondheid, verbetert efficiëntie en bespaart kosten, terwijl het ook duurzaam is. Wij denken dat we met dit idee uniek zijn en dat dit ook de reden is dat wij hebben gewonnen”.

Een prima resultaat, deze eerste AI Hackathon. “Dit gaan we vaker doen”, aldus een zichtbaar tevreden Michele Fumarola.

Bij Avans doen we meer met AI in verbinding met onderwijs en onderzoek. Bekijk het verhaal van Rebecca die stappen zet op dit gebied. Wil je meer weten over AI bij Avans? Houd de pagina van Avans AI Accelerator in de gaten.