De studentgeleding van de Avans Medezeggenschapsraad (AMR) heeft Lisa Heyman en Nick den Bol verkozen tot Avans Hbo Held 2022. De studenten zorgden er samen voor dat alle afstudeerders van Avans een afstudeerboom cadeau krijgen en dat er met deze bomen een nieuw bos aangeplant wordt. Lisa en Nick gaan door naar de landelijke Hbo Held-verkiezing. Tijdens het jaarlijkse congres van de Vereniging Hogescholen op 13 juni wordt de winnaar bekend gemaakt.

Uit 10 inzendingen kozen de studenten van de AMR voor de bedenkers van de afstudeerboom. “Het is een prachtig initiatief dat meerwaarde heeft voor de Avans community én een initiatief dat een maatschappelijke meerwaarde heeft. De symbolische groei van de mens bij Avans wordt gelinkt aan de groei van de bomen en de wortels van onze organisatie met de regio. Tegelijkertijd hebben Lisa en Nick ook voor komende generaties afstudeerders iets neergezet wat bijdraagt aan hun bewustzijn. Dit is een mooi voorbeeld voor Avans als duurzame organisatie!”

Lisa en Nick zijn zeer vereerd met hun nominatie. “We deden gewoon iets waar we super veel energie uit haalden. Het feit dat het gelukt is en dat het bos met afstudeerbomen er echt is, voelt soms onwerkelijk. Dat we nu ook nog zijn aangedragen door Avans als Hbo Held is heel bijzonder.”

Bekijk hieronder de video over de afstudeerboom en de eerste boomplantdag in november 2021.

Over de verkiezing Hbo Held 2022

Alle hogescholen mogen een student nomineren voor de verkiezing Hbo Held 2022. In aanmerking komen studenten en recent afgestudeerden die bijzondere prestaties hebben geleverd, bijvoorbeeld voor de opleiding, de hogeschool, of de samenleving.

Een Hbo Held kleurt buiten de lijntjes en doet iets wat impact heeft, iets dat ten goede komt aan onze samenleving. Denk hierbij aan een student met een uitzonderlijke stage of afstudeeropdracht. Een student die zich in coronatijd buitengewoon heeft ingezet voor anderen. Of een student die een slimme oplossing bedacht die heeft bijgedragen aan de verduurzaming van de onderwijsinstelling. Kortom, studenten op wie hogescholen extra trots zijn.

De verkiezing wordt gecoördineerd door een jury, bestaande uit studenten. Juryvoorzitter is Wilma Franchimon, collegevoorzitter van Codarts. De uiteindelijke winnaar mag zich Hbo Held 2022 noemen en is daarmee een boegbeeld voor het hbo. De prijs bestaat uit een award en € 1.000.