Studeren naast je baan is verbindend

Wendy van de Ven is moeder van 2 kinderen en volgt naast haar baan als welzijnsbegeleider de deeltijdopleiding Social Work. Wendy heeft veel werkervaring in de ouderenzorg, maar door haar studie is ze zich nog bewuster van haar werkzaamheden: “Wat ik leer herken ik direct in de praktijk. Daarnaast stel ik meer vragen aan collega’s, omdat ik tijdens de studie vraagstellingen en opdrachten moet uitwerken. Ik krijg hierdoor andere gesprekken met mijn collega’s. Dit maakt studeren naast mijn baan erg verbindend.”

Werken in de ouderenzorg

Naast haar studie heeft Wendy een veelzijdige functie bij Zorggroep Vita. Zo geeft ze collega’s handvatten en tools om beter om te gaan met bewoners met dementie. Ook organiseert en begeleidt ze activiteiten voor de bewoners van de zorggroep en wordt ze ingezet als miMakker-clown.

Daarnaast houdt ze zich bezig met nieuwe ontwikkelingen binnen Vita. Op dit moment is ze betrokken bij de pilot Leefplezier om de kwaliteit van leven van ouderen te verbeteren. Denk hierbij aan het verminderen van rapportages en meer gebruik maken van praatplaten. Zo weten de begeleiders beter wat past bij de bewoners.

Social Work

“De deeltijdopleiding Social Work is een fijne en brede opleiding met professionele vakdocenten. De theorie is herkenbaar en toepasbaar op je werkplek. Daarnaast leer je ook van je medestudenten door de kennis en verhalen die zij met je delen."

"In de lessen komen ook trends en ontwikkelingen aan bod. Het is wel aan jezelf om hierin een verdiepingsslag te zoeken en te maken. Zo werken er in mijn klas niet veel studenten in de ouderenzorg. Het is niet erg geliefd terwijl het heel belangrijk is. Het oplossen van het tekort aan personeel voor nu en in de toekomst zien we bij de opleiding als een grote uitdaging.”

Deeltijd studeren

”Plannen en doseren is bij deeltijd studeren heel belangrijk. Ik kan verdwalen in de boeken omdat het zo leuk is. Maar gelukkig krijg ik hier hulp bij, want een deeltijdopleiding doe je niet alleen. Mijn collega’s en praktijkbegeleider staan altijd klaar om mijn vragen te beantwoorden. Iedereen helpt je om de studie succesvol af te ronden.”

Rust en ruimte

Een tip die ze toekomstige deeltijdstudenten meegeeft is: “Maak het voor jezelf behapbaar en vind de rust en ruimte om te studeren. Plannen!”