Deeltijdopleiding Engineering samenwerking bedrijf Janson Bridging

Studenten moeten het bedrijfsleven zien en meemaken

Eén van de belangrijke thema’s binnen de ambitie van Avans Hogeschool is het samenstellen van onderwijs in co-creatie met het werkveld. Bij de deeltijdopleiding Engineering zijn ze in september 2021 gestart met de module Materiaal & Ontwerp. Hierbij wordt een deel van het onderwijs verzorgd door het bedrijf Janson Bridging. Expert op het gebied van modulaire stalen bruggen, pontonsystemen, roro’s en ferries voor zowel civiele als militaire doeleinden.

Deze samenwerking met Janson Bridging is ontstaan door een tekort aan technici. In gesprek met general manager Engineering Niels Kuijpers ontdekken we waarom deze samenwerking zo waardevol is.

Samenwerking

Niels: “Binnen Avans is een werkveldadviesraad (WAR) samengesteld, die zich onder andere bezighoudt met ontwikkelingen binnen het werkveld. Bij hen heb ik wensen en eisen benoemd die vanuit het bedrijfsleven belangrijk zijn bij het vormen van een praktijkgerichte module in de technische sector. 1 van die wensen was om de praktijk meer bij het onderwijs te betrekken. Dit heeft als voordeel dat een student betere aansluiting vindt bij de praktijk zodra de studie is afgerond.”

Materiaal & ontwerp

Met dat idee is de module Materiaal & Ontwerp ontstaan. Niels vertelt waarom deze samenwerking zo belangrijk is voor studenten én Janson Bridging: “Studenten moeten zien en meemaken hoe een (ontwerp)proces verloopt in het bedrijfsleven. Daarnaast willen we ze ook Janson Bridging zelf laten zien. Wat we doen en hoe de sfeer is.

Ook maatschappelijk ondernemen is van belang. We willen de volgende generatie kennis en kunde op dit gebied als basis meegeven, zodat zij de lat steeds hoger kunnen leggen. Bijvoorbeeld over de schaarste in materialen, iets waar de hele wereld nu mee kampt. Hergebruik van materialen is iets waar we als Janson Bridging al 50 jaar ervaring mee hebben. De kennis op dat vlak willen we studenten graag meegeven.

Gedurende de module hebben de studenten ons al een aantal keer bezocht. Tijdens deze bijeenkomsten was er ruimte om vragen te stellen en gaven wij ze handvatten om aan de slag te kunnen met de opdracht die ze hadden ontvangen van Janson Bridging. Deze opdracht is een werkelijk ontwerpvraagstuk binnen de organisatie. Studenten vonden het leuk om uit hun eigen werkomgeving te stappen en in andermans keuken te kijken.”

Leven lang leren

Studeren naast een baan is voor Niels niet onbekend. Naast zijn leidinggevende rol bij Janson Bridging, volgt hij een MBA. “Binnen ons bedrijf is er ruimte voor ontwikkeling en dit wordt intern gestimuleerd. Zo geef je aanstormend talent ook de mogelijkheid om binnen een organisatie door te groeien.

Ik ben voor een leven lang blijven leren. Avans Hogeschool heeft het wat dat betreft goed begrepen met het modulair onderwijs. Als je iets nieuws wilt leren, kun je een module of cursus volgen in plaats van een langere opleiding. Blijf jezelf vooral ontwikkelen, het verrijkt je en brengt je verder.”