Met een strakke planning lukt alles

Marloes Neggers (25) zit in het derde jaar van de deeltijd Associate degree opleiding Human Resource Management (HRM). Ze besloot na haar mbo-diploma Filiaalmanagement dat het tijd was voor iets anders.

“Ik had onwijs veel plezier in mijn werk bij een opticien. Ik was veel in contact met klanten in de winkel, iets wat echt bij mij past. Toch merkte ik dat dit niet het beroep was dat ik heel mijn leven wilde doen. Het begon te kriebelen om weer te gaan studeren, dus ben ik verder gaan kijken. Ik bezocht een open dag van Avans en werd erg enthousiast over de Associate degree deeltijdopleiding HRM. Door mijn ervaring met een BBL-opleiding waarbij je werken en leren combineert, wist ik dat ik deeltijdonderwijs een fijne manier vond om mezelf te ontwikkelen. Daardoor was de keuze snel gemaakt om voor deze opleiding te gaan.”

Veel leren van klasgenoten

Tijdens de opleiding komt Marloes in contact met klasgenoten die ook in het HRM-vak zitten en gaandeweg leert ze veel van hen: “Als je langere tijd op dezelfde werkplek zit dan kom je sneller vast te zitten in patronen en gewoontes. Je ziet niet meer goed wat er om je heen gebeurt. Ik merk dat ik nieuwe inzichten krijg en scherp blijf, juist doordat ik op school met een klas vol HRM-studenten zit. Hierdoor kijk ik breder dan alleen de organisatie waarvoor ik werk. Dat ervaar ik als een grote meerwaarde van de opleiding.”

Strakke planning

“In het begin was ik erg benieuwd hoe ik het allemaal ging combineren: werk, studie en mijn privéleven. Het was een fijne gedachte dat ik op mijn werk veel vakantiedagen heb en dus een back-up plan had voor drukkere periodes op school. Gelukkig heb ik ze niet gebruikt en gaat het supergoed. Overdag ben ik aan het werk en in de avond besteed ik meestal nog wat tijd aan school. Dat lukt niet iedere dag hoor, want soms is mijn concentratie na een lange dag op kantoor echt op. Dinsdag zit ik in de collegezalen en in het weekend besteed ik alleen op zaterdag een paar uurtjes aan school. Daarna is het tijd voor weekend en mijn vriendinnen. Met een strakke planning lukt het om alles goed te combineren.”

Ga ervoor

“Ik raad het iedereen aan om aan een deeltijdopleiding te beginnen. Door je werk leer je op school veel makkelijker. De leerstof is veel vanzelfsprekender doordat je er in de praktijk soms al ervaring mee hebt.”