7 jaar later startte Linda weer met studeren

Linda werkte al jaren als stewardess, toen ze besloot om een deeltijdopleiding te volgen. Dat werd Human Resource Management (HRM). Tijdens haar baan als stewardess was ze erg zoekende naar wat ze wilde in haar leven: “Voor mijn gevoel stond ik stil. Ik ging het gesprek aan met een loopbaancoach en maakte verschillende loopbaantesten. Hieruit kwam naar voren dat HRM goed bij me paste. Ik ging op zoek naar een geschikte onderwijsinstelling en kwam via een vriendin bij Avans Hogeschool terecht. Na een middag proefstuderen was ik gelijk enthousiast.”

Zoektocht

“In het begin worstelde ik met het combineren van mijn werk, privéleven en studie. Ik was 19 toen ik het mbo afrondde en 26 toen ik weer begon met studeren. Het was vooral zoeken naar hoe dat ook alweer moest. Een studieadviseur van Avans heeft me daar ontzettend goed bij geholpen. Ik ben iemand die over het algemeen op het laatste moment zaken doe of afrond. Maar ik heb inmiddels geleerd dat ik dat anders moet doen. Het leegmaken van mijn agenda 2 á 3 weken voor de toetsweek is een voorbeeld hiervan. Op die manier lukt het afronden van opdrachten beter.”

100% inzet

“Wat ik vooral merk is dat iedereen zich 100% inzet voor de studie, heel enthousiast is en oprecht geïnteresseerd is in elkaar. De opleiding heeft in ieder geval mijn leven verruimd omdat ik mensen tegenkom uit andere omgevingen en die bij verschillende bedrijven werken. Ook de docenten zijn betrokken. Ze komen uit het werkveld en weten natuurlijk waar ze het over hebben. Ze kunnen zich goed inleven in de verschillende organisaties waar studenten voor werken. Daarnaast hebben ze een enorme berg kennis en ervaring, waardoor ze studenten altijd goed kunnen helpen.

Ik kijk met veel plezier terug op mijn opleiding, vooral het leren kennen van nieuwe mensen en de verhalen die ze te vertellen hebben. Door deze studie ben ik op een andere manier gaan denken. Ik onderzoek zaken nu meer en beter. Ik ben proactiever geworden en haal nu het onderste uit de kan.”

Keuzes maken

Inmiddels heeft Linda haar Associate degree behaald en is ze nu bezig met haar bachelor. Ze heeft een tip voor mensen die nog twijfelen over het volgen van een deeltijdopleiding: “Als je iets niet probeert, kom je er nooit achter of het iets voor jou is. Zo ben ik ook aan de opleiding begonnen. Soms moet je keuzes maken en er gewoon voor gaan. Ook al valt een opleiding tegen en wil je ermee stoppen, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. En wie weet kun je de opgedane kennis alsnog toepassen in de praktijk.”