Paul Cursist Front-end design en development

Van korte cursussen naar bachelordiploma

Paul van der Linden (34) uit Boxtel rondde al de bacheloropleiding Business IT & Management (BIM) af, maar wil zich verder ontwikkelen in het programmeren van software. Zijn doel is om de bacheloropleiding Informatica te halen en software engineer te worden. Hij besloot cursussen te volgen bij Avans Hogeschool ter ondersteuning van zijn vierjarige studietraject.

Werken na het afstuderen

Na het afronden van de BIM-opleiding ging Paul werken als Functional & UI designer bij Jobport, waar hij nu al 8 jaar met veel plezier werkt. Hij houdt zich bezig met het vertalen van eisen en wensen naar functionaliteiten en geeft deze ook vorm. Samen met zijn team werkt hij aan het bouwen daarvan. Pauls designs hebben als doel de gebruiksvriendelijkheid te bevorderen en de vragen vanuit de klant voorop te stellen.

Checkpoints

Al snel kwam Paul erachter dat hij zijn ideeën graag zelf wil uitwerken en tools daarvoor wil bouwen die makkelijk te gebruiken zijn. “Het mooiste zou zijn om direct met de klant te schakelen en niet eerst via de tussenpersoon”, vertelt hij. “Maar mijn grote vraag was: wil ik nog wel 4 jaar studeren?” Paul besloot daarom cursussen te gaan volgen. Eerst de cursus ‘Front-end design en development’ en daarna de cursus ‘Back-end development en databases’.

“Na ieder semester bekijk ik of ik het kan combineren met mijn werk en privéleven”,  vervolgt Paul. “Op dit moment gaat het mij goed af en is er nog steeds een goede klik met Avans. Door de contactmomenten met medestudenten en de interactie met de docenten heb ik een stok achter de deur. Na iedere cursus ontvang ik ook een certificaat. Als ik stop heb ik in ieder geval een papiertje achter de hand.” Voor nu wil hij graag doorstuderen tot hij zijn tweejarige Associate degree Informatica heeft behaald. Dat is zijn volgende checkpoint. “Vanaf daar kijk ik of het haalbaar is om nog 2 jaar te studeren tot aan mijn bachelor Informatica. En wie weet start ik later mijn eigen onderneming in softwareontwikkeling. ”

Werkweek

Werken en leren kan best pittig zijn, Paul koos er daarom voor om 32 uur te werken. “Iedere vrijdag ben ik vrij om te studeren. Op dinsdagochtend werk ik op afstand om vervolgens in de middag les te volgen. Het is goed te combineren, maar je moet wel continu de juiste beslissingen maken. Soms vraagt privé wat meer tijd of ben je meer tijd kwijt aan je werk. Je bent toch wel rond de 15 à 20 uur kwijt aan zelfstudie per week.”

Gewoon doen

Voor twijfelaars die misschien een cursus willen volgen heeft Paul nog een advies: “Ik raad iedereen aan om een cursus te volgen. Ga eerst eens kijken of de match er is, en maak dan je eigen leerpad met persoonlijke checkpoints.”

Bekijk ons cursusaanbod

Wil jij ook doorgroeien, verdiepen of verbreden? Of wil je het over een hele andere boeg gooien en je op een andere carrière of sector oriënteren? Bekijk dan ons cursusaanbod en schrijf je in