Social work in een veranderende maatschappij

De wereld dat ben jij. In deze cursus onderzoek je jouw rol als social worker in de veranderende maatschappij.

Verandering sociale ongelijkheid

De samenleving is voortdurend in ontwikkeling; jij als sociaal werker en als mens maakt hier onderdeel van uit. Onder invloed van sociaal, economische, culturele en politieke ontwikkelingen verandert ook sociale ongelijkheid.

Verandering is van alle tijden en dit betekent voor jou als sociaal werker dat jij je hiertoe moet verhouden. Dit geldt ook voor de landelijke en lokale politiek die met hun wetgeving en beleid sociale problemen proberen te verkleinen. Daarmee hebben ze invloed op gemeenschappen en samenleving, op het sociaal domein, de organisatie en de doelgroep waarmee je werkt.

Ontwikkelingen analyseren

Als sociaal werker kijk je hoe jouw organisatie zich verhoudt tot deze wet- en regelgeving en hoe dat jouw functie en het werken met de doelgroep beïnvloedt.

In deze cursus analyseer je deze ontwikkelingen en herken je verschillende vormen van sociale ongelijkheid binnen de veranderende samenleving.

Specificaties cursus

Cursusspecificaties
Duur 5 bijeenkomsten in 10 weken
Lesdagen Maandag van 8.45 tot 17.15 uur (Breda)
Woensdag van 8.45 tot 17.15 uur (Den Bosch)
Leslocatie Breda, Hogeschoollaan 1
Den Bosch, Onderwijsboulevard 215
Kosten cursus €1.500 inclusief toetsingskosten (vanaf augustus 2024 €1.815)
Kosten studiematerialen €100
Start Week van 15 april 2024
Aanmelden tot 17 maart 2024
Studiebelasting    16 - 20 uur zelfstudie per week, naast bijeenkomsten.
Hiervan is  een gedeelte zelfstudie en kun je een gedeelte binnen de werkplek uitwerken.
Toetsing   Schriftelijk portfolio en brief
Certificaat Na succesvolle afronding ontvang je een certificaat van deelname. Wil je de volledige opleiding volgen, dan kun je met jouw certificaat mogelijk vrijstellingen krijgen.
Microcredential De microcredential is een landelijk geregistreerd en erkend kwaliteitskeurmerk. Dit digitaal certificaat toont aan over welke kennis, vaardigheden en competenties je beschikt na afronding van de cursus.

Toelatingsadvies

Wij adviseren een havo- of mbo niveau 4-diploma en een relevante werkplek. Als je vragen hebt of je aanmeldt, krijg je een adviesgesprek met de studieadviseur, zodat je zeker weet dat de cursus goed aansluit.

Aanvullende info

Deze cursus is onderdeel van de Associate degree en de deeltijdbacheloropleiding Social Work. Je volgt deze samen met studenten van de twee- of vierjarige deeltijdopleiding. We noemen het hier een cursus, binnen de opleiding hebben we het over een module.

Cursusvoorwaarden

Je hebt als cursist verschillende rechten en plichten. Lees meer over de cursusvoorwaarden.