OpenX is open: dé verbindingsplek bij Avans voor onderwijs, onderzoek en ondernemerschap

Als kennisinstelling willen we bij Avans Hogeschool bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen van deze tijd. OpenX is de fysieke doorvertaling van die ambitie. Het vormt de brug tussen Avans als kennisinstelling en de omgeving buiten onze hogeschool. Door interdisciplinair samen te werken, buiten de kaders te denken en te ontdekken, maken wij onze ambitie waar.

Opening OpenX Avans Hogeschool

Na 9 maanden verbouwen aan de Hogeschoollaan in Breda zijn we nu zo goed als klaar. We hebben het voormalige Xplora omgebouwd tot OpenX. Op maandag 30 oktober opent OpenX voor het eerst voor studenten en medewerkers. Vanaf die dag komen studenten, docenten, onderzoekers en ondernemers hier samen. Om elkaar te ontmoeten, samen te werken en elkaar te inspireren.

Volop mogelijkheden

Met ruim 5.000 vierkante meter oppervlak biedt OpenX vanzelfsprekend plaats aan studenten, die er gebruik kunnen maken van de vele studie-, werk- en ontmoetingsplekken. Er is een makerslab met een Virtual Reality-gedeelte, waar docenten de ruimte hebben om te experimenteren en elkaar te inspireren met verschillende werkvormen. En er zijn 5 themakamers, die verbonden zijn aan de Sustainable Development Goals en die het interdisciplinair denken en werken bevorderen.

Daarnaast is OpenX de landingsplaats van onder andere het Avans Ondernemerscentrum, Avans Innovative Studio, de Centres of Expertise en onze international community. Ten slotte is er ook een koffiebar, een restaurant en volop ruimte voor grote en kleine evenementen.

Video's OpenX

Benieuwd naar hoe dit alles tot stand is gekomen? Bekijk dan de 3 video’s van onze videoreeks ‘Avans Bouwt - Xplora naar OpenX’:

In deze eerste aflevering spreken we René van der Burgt, Sarah Wilton-Wels en Mario van Rijn over wat deze nieuwe stap voor Avans betekent, licht Ernest Pieters van Rienks Architects het ontwerp toe en neemt projectmanager Arno Van Zundert ons mee in de sloopwerkzaamheden van de centrale entreehal.

In de tweede aflevering praten projectmanager Arno Van Zundert en uitvoerder Pierre Aarden van Bouwbedrijf Boot ons bij over de bouwontwikkelingen vanaf de carnavalsvakantie en de uitdagingen die dit complexe project met zich meebrengt. Ook kijken we samen met innovatieregisseur René van der Burgt en docent Jeroen Jaspers mee bij een werkbezoek aan OpenX van onze eigen tweedejaars studenten Bouwtechnische Bedrijfskunde.

In deze derde aflevering zie je dat het vernieuwde OpenX eindelijk klaar is voor gebruik. We nemen je mee in de laatste fase van dit mooie project. Na 9 maanden verbouwen heeft het voormalige Xplora een totale metamorfose gekregen. Maak kennis met OpenX, waar onderwijs, het bedrijfsleven en onderzoek elkaar ontmoeten.

Op donderdag 7 december staan we met een feestelijke opening stil bij OpenX als prachtig eindresultaat.

Meer achtergrondinformatie over het idee achter OpenX lees je in het uitgebreide bericht van 1 februari 2023.