VR Dementie getest op de Zwarte Cross; met een positief resultaat

De testcase VR Dementie is gecreëerd om voor meer bewustwording, inzicht en empathie te zorgen voor mensen met dementie. Door middel van virtual reality stapt de gebruiker in de schoenen van iemand met dementie door de dagelijkse bezigheden te ervaren en de gevolgen van dementie op deze bezigheden. De Zwarte Cross is het grootste muziekfestival van Nederland en het grootste motorcrossevenement ter wereld. Ideaal terrein dus voor een virtuele test onder een breed publiek.

Associate lector Cindy de Bot en collega docent-onderzoekers Ingrid van den Berg en Maartje Vermeer van Avans Hogeschool hebben in samenwerking met Innofest hun testcase VR Dementie deze zomer getest bij de festivalgangers. De Zwarte Cross was een mooie gelegenheid om de toepasbaarheid van de VR dementie te onderzoeken.

Positief ontvangen bij de Zwarte Cross

Samen met haar collega’s kijkt Cindy de Bot, associate lector Preventie binnen Verpleegkundige Zorg van Avans Hogeschool met veel plezier en trots terug op de testcase op de Zwarte Cross. “Bijna 300 festivalbezoekers hebben onze VR beleving getest, terwijl ons streven ongeveer 100 personen was. We hebben ontzettend veel waardevolle gesprekken gevoerd en er was veel belangstelling vanuit de pers, daar zijn we heel blij mee. Vanuit de testgebruikers hoorden we ook uitspraken als “heel indrukwekkend om dit zo te zien” en “dit moet echt heel veel energie kosten”. We denken dan ook dat we met deze tests een positieve impact hebben gehad op de testers, zodat het begrip voor dementie zich verder verspreid.”

De reacties en antwoorden uit de testcase wijzen uit dat deelnemers de VR beleving inderdaad een goede methode vinden om meer kennis en empathie te creëren voor mensen met dementie. Cindy: “Bij het testen was de verdeling in geslacht en leeftijd mooi verdeeld, daarom kunnen we zeggen dat het bredere publiek deze VR beleving ook als een goede methode zou ervaren om meer bewustwording te creëren. Verder zijn er suggesties gedaan voor het inzetten van de VR Dementie bij andere activiteiten met een breed publiek, zoals middelbare scholen. We kregen ook tips voor aanpassingen van de beleving zelf.”

Vervolgstappen

Ziekenhuizen, diverse zorgorganisaties en scholen hebben interesse getoond in een workshop over de VR Dementie om zo werknemers en studenten meer inzicht te geven in deze aandoening. “De adviezen van de bezoekers op de Zwarte Cross nemen we daarin zeker mee,” zegt Cindy. De resultaten die de onderzoekers ophaalden tijdens de Zwarte Cross worden verwerkt in de VR Dementie en meegenomen in de verdere testfase. Dit project ontving een subsidie van ‘Innofest X SIA 2023’.