Touren door de Brabantse natuur tijdens de HBO Fietstocht

Op vrijdag 25 augustus hield Avans Hogeschool de 19e editie van de HBO Fietstocht. Zo’n 500 medewerkers van hbo-instellingen in heel Nederland kwamen naar Avans om een mooie tocht door de Brabantse natuur te fietsen en lekker sportief bezig te zijn. Om elkaar te ontmoeten en vakantieverhalen uit te wisselen. Het was even geleden, want de fietstocht ging de afgelopen 3 jaar niet door vanwege corona.

HBO Fietstocht Avans Hogeschool

De fietstocht wordt sinds het jaar 2000 gereden. Aanleiding was destijds het 25-jarig bestaan van de HBO-raad (nu Vereniging Hogescholen). Elk jaar wordt de fietstocht door een andere hbo-instelling georganiseerd. Nu was het de beurt aan Avans.

Mooie fietsroutes langs Avanslocaties

Brabant is een échte fietsprovincie die veel te bieden heeft. De enthousiaste deelnemers hadden dus een mooie en veelzijdige fietsroute in het verschiet.

De fietsers konden kiezen uit 4 routes: de 50, 75, 100 en 120 kilometer. Zij konden deze rijden in verschillende snelheden. Alle routes startten en eindigden bij de Avanslocatie aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch. Bij de Avanslocaties aan de Hogeschoollaan in Breda en de Professor Cobbenhagenlaan in Tilburg werden lunches voor de fietsers verzorgd.

Alle routes gingen eerst door het bosrijke natuurgebied ‘De Loonse en Drunense Duinen’, waarna ze onder andere verder gingen naar Dongen, natuurgebied ‘Boswachterij Dorst’, vliegbasis Gilze-Rijen en de ‘Overdiepse Polder’.

Vitaliteit en verbinding

Veel hbo-instellingen stimuleren fietsen via hun vitaliteits- of mobiliteitsbeleid, waaronder Avans. De HBO Fietstocht is hier een perfect voorbeeld van: medewerkers bereiken samen een sportieve prestatie. En deze editie genoot iedereen ook nog eens van het mooie weer.

Jacomine Ravensbergen, waarnemend voorzitter College van Bestuur van Avans Hogeschool en deelnemer aan de fietstocht, blikt terug op een geslaagde dag: “Omdat de groepjes gevormd worden met fietsers uit verschillende hogescholen is er een warme onderlinge uitwisseling. Het is bijzonder hoe verbonden je met elkaar voelt en hoe het gezamenlijke fietsen daaraan bijdraagt. Na een frisse bui tijdens de warming up konden alle groepjes zich een voor een opstellen onder de startboog voor hun startmoment. De hele dag daarna is het heerlijk fietsweer geweest: niet te warm, droog en weinig wind. Na de tocht kon iedereen in de tuin van Avans nagenieten van een heerlijk buffet waarin sterke en andere verhalen onder het genot van een hapje en drankje werden uitgewisseld. Volgend jaar zijn we te gast in Groningen waar de Hanze hogeschool editie 2024 zal organiseren.”

Aftermovie van de fietstocht