Spetterende start van het nieuwe Avans-jaar mét een dikke knipoog

Het is een traditie die je als Avans’er niet wilt missen: de kick-off van het studiejaar. Zo’n duizend medewerkers maakten in het Bredase Chassé Theater hun entrée in jaargang 2023-2024. Met muziek en cabaret uit eigen huis en de nodige – vega – hapjes en drankjes. ‘We maken ons op voor een nieuw tijdperk.’

(op de foto: Iris Schröder, Rosalie Custers en Thirze Rebergen)

Hét moment van de avond: de staande ovatie voor Iris Schröder, Bram Scharpach, Rosalie Custers en Thirze Rebergen. De vier zijn student aan de Koningstheateracademie (KTA), de HBO-cabaretopleiding in Den Bosch die sinds 2022 bij Avans hoort. Ze laten een korte musical over Avans los op het publiek. Die begint redelijk timide, met Bram op de piano die in de rol van student zingt ‘Ik ga naar Avans’ op de melodie van ‘Here comes the sun’. Maar daarna gaat het los als de rest van de groep in de rol van de Avans-beleidsmakers kruipt. In knallers als ‘Does your mother know’ en ‘Euphoria’ leggen ze uit dat je er met de nodige co-creatie, ambitie, duurzaamheid en de juiste stamopleiding en monitor altijd wel komt als student.

Meeklaprefreintjes

Het zijn termen die de gemiddelde medewerker bekend zullen voorkomen uit Ambitie 2025. Ze wekken – gecombineerd met meeklaprefreintjes en dansjes met linten in de hand – de nodige hilariteit op in de zaal. ‘Liefdevolle plaagstootjes’, noemen Bram en Iris ze na de voorstelling. Bram: “We waren vóórdat de Koningstheateracademie onderdeel werd van Avans niet gewend aan dit soort termen en slogans als ‘Avans Yourself’. Daar moesten we in het begin ook best om lachen, vandaar dat we dat zeker in de musical wilden verwerken.”

Maar het is niet alleen maar ‘plagen’ wat de studenten proberen te doen. “Ik zie bij Avans achter alle beleidsvoornemens en termen ook het oprechte verlangen om het zo goed mogelijk te doen.” Iris: “Wat we op de opleiding doen is het onderzoeken van ons mens-zijn. In een optreden als dit proberen we de brug te slaan tussen mens en organisatie. Daarom vond ik het mooiste compliment vanavond eigenlijk: ‘Ik heb hard om mezelf gelachen.’ Daarmee hebben we wat mij betreft ons doel bereikt.”

Generatie Z

Na de musical is het de beurt aan cabaretier Lonneke Dort. Zij studeerde in 2015 af aan de Koningstheateracademie en heeft ondertussen al enkele succesvolle voorstellingen en prijzen op haar naam staan. Zij wenst alle Avans’ers succes met het opleiden van studenten uit de Generatie Z – ‘geboren met een iPad in de hand’ – tot onderzoekende, lerende, veerkrachtige en flexibele professionals.

(op de foto: Lonneke Dort)

‘Student of ceremony’ Marte Schuurmans presenteert de avond. Ze maakt zelf deel uit van Generatie Z en moest wel even gniffelen om de opmerkingen van Lonneke, vertelt ze later op de avond. ‘Ik herken mezelf niet echt in het beeld van de schermverslaafde jongere met allerlei problemen, maar zie het natuurlijk wel om me heen. Veel staat of valt met de steun en begeleiding die je krijgt van familie en vrienden, maar ook vanuit je opleiding.”

Liefde voor presenteren

Zelf studeert ze komend studiejaar af aan de Avans-opleiding Communicatie. Tijdens haar studie ontdekte ze haar liefde voor het presenteren van events en voorlichtingsbijeenkomsten. Ze begon zelfs haar eigen onderneming op dit gebied. “Mijn docenten hebben me daarin echt gesteund en me de kans gegeven om meters te maken, bijvoorbeeld tijdens voorlichtingsbijeenkomsten van Avans op middelbare scholen en op de Avansdag. En vanavond natuurlijk, voor een zaal van duizend mensen.”

(op de foto: Marte Schuurmans)

Marte is blij dat ze de ruimte kreeg om zich te ontwikkelen en haar eigen pad te kiezen. Studenten die ruimte geven blijft een speerpunt in de Ambitie van Avans, benadrukken de leden van het College van Bestuur aan het begin van de avond. Arlène Denissen is een van hen; zij treedt op 1 oktober aan als bestuurslid. Ze vertelt hoeveel ze zelf heeft gehad aan docenten die haar ervan overtuigden dat er heel veel mogelijk is als je je best doet. “En nu sta ik hier, met maar drie ‘vinkjes van Joris Luyendijk’. Verliefd op het onderwijs, en vast tot doel om jonge mensen te helpen die zich verder willen ontwikkelen.” Naast Arlène stelden ook Frank van Hout en Jan Bogerd zich voor. Zij komen tijdelijk het CvB versterken.

(op de foto: Marte Schuurmans en CvB-leden Arlène Denissen, Frank van Hout, Jacomine Ravensbergen en Jan Bogerd)

Nieuw tijdperk

“We maken ons op voor een nieuw tijdperk”, vertelt waarnemend CvB-voorzitter Jacomine Ravensbergen. “Daarin bieden we onderwijs aan een nieuwe doelgroep, een nieuwe generatie studenten. En we springen bijvoorbeeld eerder in op wat de arbeidsmarkt nodig heeft. Zo’n transitie is hard werken en vergt steun vanuit en vertrouwen in de organisatie. Avans heeft een lange traditie op het gebied van onderwijsvernieuwing. We zijn ambitieus, en we maken het waar.”

Met die boodschap, de momenten van humor en ontroering bij het cabaret en een borrel in de zwoele zomerlucht is de aftrap van het nieuwe Avans-studiejaar een feit. En, om het lied van Koningstheater-student Bram te citeren: ‘Het komt vast goed!’