Avans test VR dementie op Zwarte Cross Festival

De VR dementie, een simulatie van de beleefwereld van een persoon met dementie, staat dit weekend op de Zwarte Cross om te testen bij een breder publiek. Associate lector Cindy de Bot en collega docent-onderzoekers Ingrid van den Berg en Maartje Vermeer van Avans Hogeschool willen met de VR beleving meer bewustwording, inzicht en empathie creëren. De uitkomsten van de testcase op de Zwarte Cross helpen bij het verder ontwikkelen van de VR beleving.

Foto test VR dementie op Zwarte Cross Festival Avans Hogeschool.jpg

Associate lector Cindy de Bot van het Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid van Avans Hogeschool over de VR dementie-beleving. "Dementie is een vreselijke en onbegrepen aandoening en dat terwijl één op de vijf mensen dementie krijgt. Door het leven met dementie te ervaren met de VR beleving, hopen we bij te dragen aan een dementie-vriendelijkere maatschappij en het kwaliteit van leven van mensen met dementie te verbeteren."

Meer inzicht en empathie voor dementie

Dementie is een aandoening die de meest simpele taken zoals boodschappen doen, onmogelijk maakt. Daarnaast is er een schrijnend tekort aan zorgprofessionals in de gezondheidszorg en vraagt het gezondheidszorgbeleid in Nederland dat ouderen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. En dat terwijl veel mensen met vergevorderde dementie niet meer zelfstandig kunnen wonen. Afhankelijk van de beschikbare zorg, zal veel van de zorg voor ouderen met dementie vallen op familie, vrienden en de directe omgeving. De VR dementie laat ook deze verborgen impact op de zorgende naasten zien.

Met de VR dementie-beleving krijgt de gebruiker meer inzicht in het leven met dementie. Dit draagt bij aan de ontwikkeling en scholing van zorgprofessionals. Ook maatschappelijk, bijvoorbeeld voor mensen die geen ervaring hebben met dementie, kan de VR dementie bijdragen aan een dementie-vriendelijke maatschappij waarin mensen met dementie mee blijven doen en deel uit blijven maken van de samenleving.

VR bij complexe onderwerpen

Cindy over het gebruik van VR: "VR biedt veel mogelijkheden om kennis te vergroten en empathie te creëren. Ook voor complexe onderwerpen als dementie. Uit eerder onderzoek van Ingrid van den Berg merkten we dat studenten Verpleegkunde die de VR dementie gebruikten, een beter beeld hadden bij dementie en zich daardoor ook tijdens hun stages beter konden verplaatsen in de client. We hopen dat de bezoekers van Zwarte Cross ons meer inzicht geven in andere mogelijkheden om de VR dementie in te zetten."

De resultaten die de onderzoekers ophalen tijdens de Zwarte Cross dragen bij aan het optimaliseren van de VR dementie en dienen als inspiratie voor een bredere inzet van de VR dementie. Dit project ontving een subsidie van ‘Innofest X SIA 2023’.

Meer informatie of samenwerking

Voor meer informatie over dit project of over de mogelijkheden tot samenwerking neem je contact op met Associate Lector Cindy de Bot, Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid, Avans Hogeschool, bereikbaar via [email protected] of via 088-5256306.