Groot schaakspel in tuin Onderwijsboulevard ter ere van Paul Rüpp

Op woensdag 15 maart werd ter ere van Paul Rüpp een groot schaakspel geopend op het buitenterrein van locatie Onderwijsboulevard in Den Bosch. Het schaakspel met de naam ‘Rüpp Rokade’ is een mooi en tastbaar eerbetoon aan onze voormalige bestuursvoorzitter die tot ieders verrassing zelf aanwezig was.

Paul, die in zijn ‘laatste’ bericht aan de organisatie had aangeven niet meer publiek op te treden, kon het niet laten om toch zelf naar Avans te komen. “Lang heb ik getwijfeld. Maar al de belangstelling die ik van oud-collega’s heb gehad maakte dat ik hier wil zijn. Het is een bijzondere tijd. Een tijd om te reflecteren. En dan zie ik wat hier is neergezet. Samen met docenten en studenten. Samen er wat van maken. Dat maakt de kwaliteit van deze school.”

12 jaar lang betekende Paul vanuit zijn rol als bestuursvoorzitter ontzettend veel voor Avans. Hij droeg het stokje op 1 september 2021 over aan onze huidige voorzitter Philippe Raets, waarna hij zelf werkzaam werd als waarnemend burgemeester van Maashorst. In het najaar van 2022 werd blaaskanker gediagnosticeerd bij Paul. In februari werd bekend hij zich definitief moest terugtrekken als burgemeester als gevolg van zijn gezondheidssituatie.

In oktober van vorig jaar besloot het College van Bestuur om Paul te eren met iets tastbaars. Dat werd destijds al in gang gezet, maar dat de ontwikkelingen rondom zijn gezondheid zo snel zouden gaan, had niemand kunnen en willen geloven. Hij werd op 15 maart geëerd op een manier die iets over hem zegt en die ook voor alle medewerkers en studenten van Avans iets betekent.

“We hadden niet gedacht dat Paul zelf er bij kon zijn. Dat is heel bijzonder. Voor alle aanwezigen een verrassing. Maar dat is ook Paul”, aldus Sarah Wilton van het College van Bestuur. Ze heeft net als Paul een grote passie voor schaken. “Het is een goed bewaard geheim dat Paul een groot schaakfanaat is. Schaken vergt opperste concentratie en vooruitdenken, waardoor je even nergens anders aan kunt denken. Schaken maakt je fanatiek, creatief en regelmatig nederig. Vandaar het idee voor het grote schaakspel, waar alle Avansstudenten en -medewerkers gebruik van kunnen maken.”