Mission Zero: Avans op weg naar een circulaire bedrijfsvoering

Van papierafval naar grondstof, van recyclebare bureaustoelen tot duurzame koffieautomaten. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de duurzame stappen die Avans de laatste tijd genomen heeft.

Hoewel medewerkers en docenten grotendeels vanuit huis werken en studenten maar mondjesmaat op school aanwezig zijn, wordt er hard doorgewerkt richting een compleet circulaire bedrijfsvoering. Want duurzaamheid staat hoog in het vaandel. En daarbij leggen we de lat hoog. In 2030 willen we een volledig circulaire bedrijfsvoering hebben.

Een forse daling

Het kan zomaar zijn dat je op een tweedehands vergaderstoel zit. En je zult even moeten opstaan om jouw afval naar het afvaleiland te brengen. Natuurlijk goed om even de benen te strekken, maar het is vooral bedoeld om afval te scheiden. Daarom zijn sinds eind december 2020 al onze oude bekende afvalbakken vervangen door nieuwe gescheiden afvalbakken. Het resultaat mag er zijn. Want uit de eerste resultaten blijkt een forse daling van het aandeel restafval.

De cirkel is rond

Voor elke inkoop letten we op het cradle-to-cradleprincipe: we kopen zoveel mogelijk producten in die kunnen worden hergebruikt of die onschadelijk kunnen worden afgebroken.
Recentelijk hebben we een overeenkomst afgesloten om duurzaam samen te werken met afvalverzamelaar Renewi, papierproducent WEPA en CWS Hygiëne. Als ketenpartners maken we samen de cirkel rond om van papierafval weer grondstof te maken. We werken lokaal en duurzaam samen bij de productie en levering van recyclede papierproducten zoals toiletpapier en papieren handdoekjes:

Bij Avans gooien we ons oud papier en onze gebruikte koffie- en soepbekers gescheiden weg. Renewi brengt dit papierafval naar WEPA die er nieuwe papierproducten van maakt zoals toiletrollen. WEPA levert de producten aan CWS Hygiëne en CWS levert de producten aan Avans. En de cirkel is rond.

Gepimpte bureaustoel

Om ook kantoormeubilair zoveel mogelijk te verduurzamen, kopen we slim in. Zoals tweedehands vergaderstoelen die voorzien zijn van nieuwe stoffering. En nieuwe duurzaam gemaakte en volledig recyclebare bureaustoelen. Door de lange levensduur van onze meubels, verminderen we het grondstofverbruik, de afvalberg en onze CO2-uitstoot.

Minder schoonmaakmiddelen

Ook binnen de schoonmaak speelt duurzaamheid een rol. Zo leren de schoonmakers van onze leverancier CSU op een duurzame manier schoon te maken. Ze reduceren hun afval en gebruiken minder schoonmaakmiddelen. Iets wat misschien vreemd klinkt in deze coronatijd waarin hygiëne een grote rol speelt. Maar met minder schoonmaakmiddelen bereiken ze toch hetzelfde. De schoonmaakwagens zijn volledig circulair. En je zou het niet zeggen, maar de bedrijfskleding die ze dragen is gemaakt van gerecycled textiel, snijafval van textiel, oude petflessen en visnetten.

Duurzaam koffiedrinken

Sinds de zomer van 2020 genieten we bij Avans ook van een duurzaam kopje koffie. Met CO2-neutrale koffie, fairtrade organic thee en energiezuinige en recyclebare machines, houden we onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk. Ook ons koffieafval laten we duurzaam verwerken. En via onze koffieleverancier steunen we allerlei maatschappelijke en duurzame initiatieven. Een flinke investering in duurzaamheid. Bovendien levert het ook nog eens lekkere koffie op.

Grote duurzaamheidsstappen

Dit zijn slechts enkele recente voorbeelden van de grote duurzaamheidsstappen die Avans maakt. We zijn er dan ook erg trots op dat wij in de top 3 staan van best presterende onderwijsinstellingen in Nederland als het gaat om het verminderen van (rest)afval. Onze toonaangevende afvalverzamelaar Renewi verwoordde het mooi:

‘Door afval zoveel mogelijk te scheiden en te recyclen, wordt afval de grondstof van morgen. Deze bedrijven snappen dat.’