Afgerond

Onderzoek naar de rol van epistemic beliefs bij het beoordelen van stages.

Kenniskringlid Gabri Heinrichs heeft als hypothese gesteld dat de leeropbrengst van stages wordt beïnvloed door epistemic beliefs van een student. Ofwel: hoe verhoudt de student zich tijdens de stage tot eigen en andermans kennis en expertise over het vakgebied.
Tijdens het onderzoek wordt een domein-specifiek meetinstrument ontwikkeld om de epistemic beliefs van CMD-studenten te meten. Ook onderzoekt Heinrichs of deze beliefs mogelijk een rol spelen bij de beoordeling die de stagedocent moet maken over de leeropbrengst van de stage. Want deze docent is bijna altijd op afstand hierbij betrokken.

Onderwijs

Het onderzoek van Heinrichs draagt bij aan de theorievorming rond situated learning bij de opleiding Communication & Multimedia Design in Den Bosch. Ook geeft het inzicht in de effecten van studentenstages en praktijkgericht projectonderwijs.

Resultaten

Dit  onderzoek leidt tot een bijdrage aan Studium Generale 2017 en een paper en een presentatie bij de Onderwijsresearchdagen 2019. In de benodigde dataverwerking en analyse wordt samengewerkt met het Avanslectoraat Brein en Leren.

Bekijk de Engelstalige informatie over het project.

Dit onderzoek is inmiddels afgerond.