Groei is een belangrijk thema voor bedrijven en marketeers. Maar, waar ze tegelijkertijd mee worstelen is hoe zij op een groene manier kunnen groeien. Natuurlijke systemen hebben bewezen miljoenen jaren te draaien. Blijkbaar creëert de natuur condities die zorgen voor een duurzaam mechanisme. Daar kunnen we iets van leren.

Aanpak

Specifiek onderzoeken we in het project 'Groene Groei' hoe we iets van de duurzame natuurlijke systemen kunnen leren zodat marketing ingezet kan worden om zogenoemde ‘kleine groene merken’ sneller te laten groeien. 
 De onderzoeksvraag hierbij is de volgende: 'Kunnen we een bruikbare methodiek ontwikkelen met inzichten uit de natuurlijke wereld om de transitie naar een groene economie via het vakgebied marketing te versnellen?' 

Principes groene groei

Dit onderzoek leidt tot een aantal principes van ‘Groene Groei’ die via een eenvoudig model en workshops in de praktijk wordt gebracht. Te gebruiken voor 2 doelen:
 
•    Helpen om duurzame bedrijven te versnellen in groei/opschalen.
•    Afkaderen wat verantwoorde vormen van groei zijn/bewaken van groene groei.
 
We gaan dit aanpakken door middel van deskresearch en diepte-interviews waarbij het gewenste resultaat van het onderzoek bestaat uit relevante en recente inzichten over groei in de natuurlijke wereld.

Resultaat

Het doel is om een methode te ontwikkelen die organisaties met positieve impact helpt om sneller te groeien, met inspiratie van groeistrategieën uit de natuur. We hebben een prototype ontwikkeld dat we momenteel met groene ondernemers aan het testen zijn (in week 1 t/m 3 van 2023) om de methode te optimaliseren.  

Ecosystem mapping

Dit onderzoek is gebaseerd op de uitkomst van de pilot Ecosystem Mapping die vorig jaar is uitgevoerd door het lectoraat New Marketing van het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap.