Ons onderwijs biedt in toenemende mate autonomie aan studenten. Zelfregulerende vaardigheden zijn belangrijk voor het leren van studenten binnen deze context.
Zelfregulerend leren blijkt moeilijk voor sommige studenten. Learning Analytics bieden nieuwe mogelijkheden voor het stimuleren van zelfregulerend leren, door het aanbieden van persoonlijke feedback en inzichten op basis van studiedata.
Literatuuronderzoek
Hoe studenten bij het zelfregulerend leren gebruik maken van inzichten uit LA, is echter maar beperkt in beeld. Dit PhD-onderzoek, in samenwerking met Universiteit Maastricht, brengt in beeld wat er in de literatuur bekend is over het gebruik van Learning Analytics voor zelfregulerend leren door studenten in het hoger onderwijs.
Verder maken we inzichtelijk hoe studenten in een authentieke onderwijssituatie gebruik maken van terugkoppeling van studiedata binnen de Avans-context. Uiteindelijk werken we toe naar het ontwikkelen van inzichten waarmee Avans studenten kan ondersteunen om met rechtstreeks aan studenten teruggekoppelde inzichten uit studiedata het zelfregulerend leren te verbeteren.