Met het project Formatief Quizzen willen we docenten helpen om quizzen effectiever in te zetten. Het is de bedoeling om handvatten te ontwikkelen waar docenten mee aan de slag gaan.

Formatief Quizzen Digitale Didactiek

Binnen het onderwijs krijgt formatief handelen binnen een blended leerarrangement steeds meer aandacht. Vaak zetten docenten dit nog niet goed in en blijven leerkansen onbenut. Vandaar het opstarten van dit project bij het lectoraat Digitale Didactiek van het Expertisecentrum Future-Proof Education.

Toegevoegde waarde van quizzen

Binnen het project zijn verschillende tools ontwikkeld, zoals een hand-out en een micro-learning op Avans Sharepoint. Bij deze tools geven we een overzicht van de bestaande literatuur over formatief handelen en specifiek wat de toegevoegde waarde is van quizzen in een blended leerarrangement. Deze tools zijn gecombineerd in een workshop die ontwikkeld is voor het onderwijscongres  EAPRIL 2023. Binnen het onderzoek kijken we ook of de workshop een effectief middel is om verandering bij docenten te realiseren.

Effectiever quizzen inzetten

De workshop is inmiddels al op verschillende plekken binnen en buiten Avans Hogeschool gegeven. Hierdoor worden steeds meer docenten bewust van hoe ze quizzen inzetten en hoe ze dit effectiever zouden kunnen doen. De belangrijkste uitkomst hiervan is dat docenten inzien dat het belangrijk is om tijd te besteden aan de verschillende fasen van het formatief handelen en dat studenten daardoor effectiever leren.

Volg de korte online course.