In dit onderzoek wordt bekeken hoe formatief handelen in het modulaire onderwijs toepasbaar is. Het formatief handelen krijgt vorm bij het nieuw te ontwerpen modulaire onderwijs volgens de Ambitie 2025 van Avans Hogeschool, rekening houdend met de SDOB kaders. Bij het formatieve handelen staat in het onderwijs het leren van studenten centraal.

formatief handelen modulair onderwijs

Modulair onderwijs

Bij de opleiding Business IT & Management aan Avans Hogeschool krijgt in het derde studiejaar een nieuwe module over innovatie, data-science en verandermanagement en BIM-vaardigheden. De opdrachten die studenten krijgen zijn praktijk-georiënteerd en worden in groepjes uitgevoerd. Formatief handelen krijgt in deze module een prominente rol.

Methode

In dit onderzoekproject worden ervaringen van studenten en docenten gedurende de loop van de module vastgelegd. Op basis van deze ervaringen volgt in een tweede sessie waarin deze module draait, een verbeterslag. Ze meten de verschillen tussen de eerste en de tweede sessie en evalueren de resultaten.