Marketing stimuleert consumptie. Maar consumptie draagt sterk bij aan klimaatverandering. Bovendien worden individuen niet gelukkiger van al die consumptie. Kan marketing ook minder consumptie stimuleren?
Consumenten worden op allerlei manieren aangemoedigd om zoveel mogelijk te kopen om de winst te vergroten. Demarketing staat hier haaks op en ontmoedigt consumptie. De term werd in 1971 geïntroduceerd door professoren Kotler en Levy. Dit was destijds een reactie op vragen over de relevantie van marketing in tijden van schaarste. Demarketing krijgt nu opnieuw aandacht omdat minder consumptie een positief effect heeft op het milieu.
Behoefte aan vernieuwde marketing
Samen met marketingprofessionals onderzoeken we hoe je demarketing in de praktijk brengt. We merken dat marketeers behoefte hebben aan een andere vorm van marketing. Door de samenwerking kunnen we onze ideeën en bevindingen direct in de praktijk testen.
Naast het veranderen van de marketingpraktijk hopen we ook inspiratie en input te krijgen voor het vernieuwen van het marketingonderwijs. Zodat de marketeer die vandaag wordt opgeleid handelt vanuit ecologische en maatschappelijke belangen, in plaats van alleen voor de winst van de organisatie.