, door 

‘Tijdens mijn stage besefte ik: ik wil de criminaliteitsbestrijding in’

Destiny van Dijk (25) rondde enkele maanden geleden haar opleiding Integrale Veiligheidskunde bij Avans Hogeschool af. Via Centre of Expertise Veiligheid & Veerkracht kreeg ze de kans om af te studeren bij de gemeente Gorinchem. En inmiddels heeft ze een baan. We spraken Destiny over de kwetsbare wijk waarin ze opgroeide, de ontwikkeling die ze bij Avans doormaakte en de combinatie van onderwijs en onderzoek.

Destiny van Dijk Integrale Veiligheidskunde Avans

Destiny groeide niet in de meest veilige wijk van Nederland op. “In de buurt werd openlijk gedeald, waardoor ik al op jonge leeftijd verkeerde figuren op straat zag.” In die periode, en misschien juist wel door de omstandigheden waarin ze opgroeide, ontstond haar interesse in veiligheid. “Ik vroeg me als kind al af waarom ik de politie niet zag, terwijl er alle reden was voor hun aanwezigheid.”

Doel voor ogen dankzij meewerkstage

Die interesse was er nog steeds toen ze moest kiezen voor een opleiding, maar wat ze nu precies wilde? Destiny: “Dat wist ik dus niet. Ik stopte na het eerste jaar met mijn eerste opleiding en koos voor een tussenjaar om te onderzoeken wat ik echt wilde.” Ze besloot te kiezen voor de opleiding Integrale Veiligheidskunde bij Avans. “Veiligheid had nog steeds mijn interesse, maar wat ik nu precies wilde? Dat wist ik niet. Daarom koos ik voor een breed georiënteerde studie.”

De eerste 2 jaar leerde ze over veel verschillende onderwerpen een beetje. “Toen ontdekte ik al wel dat arbeidsveiligheid niets voor mij is”, vertelt Destiny. “Vanaf het derde jaar ging ik echt de diepte in. Tijdens mijn meewerkstage bij de gemeente Zwijndrecht besefte ik: ik wil de criminaliteitsbestrijding in. Toen ik eindelijk een doel voor ogen had, raakte ik steeds gemotiveerder.”

Pietje precies

In haar laatste jaar kon Destiny aan de slag als student-assistent bij Centre of Expertise Veiligheid & Veerkracht. “Het is wel leuk hoe dat is gegaan”, vertelt Destiny. “Ik wees mijn docent, Diana Marijnissen, op een typfout in de digitale omgeving waarin de lessen stonden. Dat kon ze wel waarderen. Ze zag daardoor meteen dat ik een pietje precies ben. Diana is ook als onderzoeker verbonden aan CoE Veiligheid & Veerkracht; ze werkt bij de lectoraten Recht & Veiligheid en Ondermijning. Door Diana ging ik solliciteren bij Recht & Veiligheid. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Ondermijning.”

Dankzij haar contacten bij CoE Veiligheid & Veerkracht kreeg Destiny de kans om af te studeren bij de gemeente Gorinchem, waar het CoE bezig was met een project. Destiny: “De focus van mijn afstudeeronderzoek lag op risicojongeren en de precieze rol van het onderwijs. Wat zien docenten bijvoorbeeld? En wat kunnen zij betekenen?” Tijdens haar afstuderen ging Destiny wekelijks naar het afstudeeratelier Ondermijning, waar ze hulp kreeg van onderzoekers van het gelijknamige lectoraat. “Ze keken mee, gaven tips en hielpen me waar nodig. Heel leerzaam en ook gewoon heel gezellig.”

Afgestudeerd en aangenomen

Wat Destiny betreft is er inderdaad een belangrijke rol weggelegd voor onderwijs om risicojongeren in kaart te brengen. Ze ontwikkelde een routekaart en een passend advies aan de gemeente om hiermee om te gaan.

Inmiddels is Destiny afgestudeerd én heeft ze – na een pittige zoektocht – een baan gevonden bij Gemeente Altena als medewerker Veiligheid. “Voordat ik werd aangenomen, heb ik ook heel wat afwijzingen gekregen. Vaak zoeken werkgevers naar mensen met ervaring en hebben ze geen plaats en tijd voor juniorfuncties.” Maar Destiny hield vol. Haar advies voor Avansstudenten: “Blijf nieuwsgierig, blijf doorvragen totdat het vervelend wordt en wees brutaal.”

In oktober richten we ons op Veiligheid & Veerkracht, een belangrijk thema van Avans. Een veilige en veerkrachtige samenleving, met weerbare inwoners die een goed leven leiden – daar zetten wij ons voor in. We doen praktijkgericht onderzoek en verbinden dat met onderwijs en werkveld. Door onze kennis te delen, stellen we professionals in staat om het verschil te maken.