, door

Milieuwinst door hergebruik banden in Oosterhout

Minder grondstoffen, meer hergebruik. Tijdens het project 'Circulariteit in banden Oosterhout' zochten en vonden Avans Hogeschool en de gemeente Oosterhout een relatief eenvoudige manier waarop gemeenten milieuwinst kunnen behalen, door fietsbanden en minicontainerbanden te hergebruiken in plaats van te verbranden.

De milieuwinst voor de gemeente Oosterhout door het hergebruik van minicontaineronderstellen is aanzienlijk: een flinke besparing van grondstoffen en productiemiddelen. Ook het watergebruik gaat door deze maatregel behoorlijk omlaag. Deze milieuwinst zit vooral in de besparing op grondstoffen ‘bij de bron’. Hergebruik van de onderdelen die nu vervangen en verwijderd worden is namelijk minder belastend dan het winnen en bewerken van ‘nieuwe’ grondstoffen.

Veel winst, weinig moeite

Avans en de gemeente Oosterhout pleiten ervoor om retoursystemen van fietsbanden te bevorderen en gebruik van gerecyclede producten (zoals rubber en plastic) verplicht te stellen bij aanbestedingen. De gemeente Oosterhout neemt minicontainerproducenten al mee in deze aanpak. Daarmee bespaart zij – alleen al door de maatregel in Oosterhout toe te passen – jaarlijks maar liefst 10.000 banden, 20.000 kg CO2 en 7.500 m3 water. Het behalen van deze winst kost weinig moeite en levert toch veel op.

Vervolg

Een van de uitkomsten van het project is de wens van de landelijke NVRD om aanbestedingen van alle gemeenten aan te passen ten gunste van hergebruik van onderdelen. Ook wil de gemeente Oosterhout een Circulair Ambachtscentrum of -netwerk ontwikkelen om betere toepassingen te vinden voor meer reststromen.

Mitchell Droog, docent-onderzoeker bij het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap van Avans: “Het is mooi om te zien dat we op deze manier, vanuit ons praktijkgericht onderzoek en in co-creatie met de gemeente en studenten, écht het verschil maken met en in de gemeente Oosterhout. En dat we laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Het is een voorbeeld dat naadloos aansluit op het Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie van de Rijksoverheid.”

Meer informatie

Dit project is gerealiseerd door de gemeente Oosterhout, het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap (CoE BWNO) en MNEXT (voorheen Centre of Expertise Biobased Economy) van Avans. Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Regio West-Brabant en RIVO.

Meer weten over dit project? Lees dan het digitale magazine, het artikel Project circulariteit in banden geeft verrassend resultaat of neem contact op met Fiona Goosens (gemeente Oosterhout), Mitchell Droog (CoE BWNO) of Alexander Compeer (MNEXT).