Els Roskam

Els Roskam - Pelgrim

Els Roskam - Pelgrim

Els Roskam-Pelgrim is associate lector bij lectoraat Transdisciplinair Samenwerken in Onderwijs met een brugfunctie naar het lectoraat Brein en Leren.

Loopbaan

Els studeerde Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde (Ba) en Onderwijswetenschappen (Ma) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na het afronden van haar master ging ze promotieonderzoek doen bij de huisartsopleiding. Ze bestudeerde hoe het leren in de beroepspraktijk kan worden gestimuleerd door middel van observatie en feedback. Dit resulteerde in een proefschrift genaamd ‘Clarifying observation and assessment feedback in workplace-based learning'. Om kennis uit de theorie ook in de praktijk in te zetten rondde ze de pabo af bij Fontys Hogescholen in Eindhoven.

Vervolgens ging Els als beleidsadviseur aan het werk bij Avans Hogeschool. Ze adviseerde onder andere opleidingen van de Academie voor Waardecreatie en Ondernemerschap en van de Academie voor Welzijn en Gezondheid. Ook heeft ze de onderwijsvisie 2020 en het beleid en de professionalisering rondom toetsing in die ambitieperiode bij Avans mede ontwikkeld en uitgevoerd.

Els is betrokken bij het landelijk onderzoeksproject Adapt at Work. Dit is een praktijkgericht onderzoeksproject naar de ontwikkeling van adaptieve expertise in werk-gerelateerde contexten. Ze is aangesloten bij de kenniskring van het lectoraat Brein en Leren en deed onderzoek naar de manier waarop reflectie wordt ingezet in het onderwijs bij Avans. Daarmee wil ze inzicht krijgen in de verscheidenheid binnen Avans en de werkzame mechanismen. Dat inzicht is belangrijk om reflectie doelgericht in te kunnen zetten binnen het nieuw te ontwikkelen onderwijs ten behoeve van Ambitie 2025.

Els is sinds april 2023 associate lector. Zij begeleid meerdere (docent-)onderzoekers en werk met collega’s aan een review naar transdisciplinair samenwerken in het hoger onderwijs.

Expertises

  • Onderwijsontwerp
  • Observatie, feedback en reflectie bij leren in de beroepspraktijk
  • Toetsing
  • Adaptieve expertise-ontwikkeling
  • Interdisciplinair onderwijs

Onderzoek

Els richt zich als associate lector vanuit het lectoraat Transdisciplinair Samenwerken in Onderwijs op het (onderwijs)ontwerp van transdisciplinaire samenwerkingen en maakt daarbij expliciet een brug naar de lectoraatsthema’s zelfregulatie en formatief handelen van het lectoraat Brein en Leren.