Digitale media hebben invloed op lezen, terwijl de resultaten van het Nederlandse leesonderwijs al decennia tegenvallen. In dit project zorgen onderzoekers met leerlingen, docenten, docentenopleiders, methoden- en toetsmakers en beleidsmakers op basis van evoluerende inzichten voor herinrichting van het Nederlandse leesonderwijs.
De resultaten van het huidige Nederlandse leesonderwijs vallen tegen, of het nu om begrijpend lezen of literatuuronderwijs gaat. Om grootschalige verbeteringen te bereiken moet het leesonderwijs grondig worden herzien. Doel van dit project is het Nederlandse leesonderwijs structureel te verbeteren zodat het leesonderwijs:
- jonge lezers opleidt die in staat zijn wat ze lezen cognitief en affectief te verwerken en voor zichzelf betekenis te geven, wat helpt om te participeren en te handelen in de steeds digitaler wordende samenleving waarin ze opgroeien
- digitale media zinvol en verantwoord inzet.
Om het leesonderwijs te verbeteren, doorlopen wo- en hbo-onderzoekers samen met leerlingen, docenten, schoolbesturen, lerarenopleiders, methodenmakers en -uitgevers, toetsspecialisten en beleidsmakers meerdere cycli van theorievorming, en ontwikkelen, testen en evalueren van onderwijsmaterialen.
Leesgedrag, leesvaardigheid en belezenheid
Het project bestaat uit 4 werkpakketten (WP’s). We maken een model dat leesgedrag, leesvaardigheid en belezenheid op theoretisch niveau aan elkaar koppelt (WP1A). Bij dat model maken we een pedagogisch/didactisch raamwerk dat het onderwijs schetst dat bij dit model past (WP1B). En een monitor gebaseerd op data science die de vorderingen die leerlingen in leesgedrag, leesvaardigheid en belezenheid registreert, met het doel docenten en leerlingen optimale feedback te geven en onderzoekers zicht te geven op de effectiviteit van model en raamwerk (WP1C & WP3).
Sourcing van leerlingen
Het lectoraat Digitale Didactiek is verantwoordelijk voor werkpakket 1B (raamwerk), en draagt bij aan de werkpakketten 1C+3 (monitor) en 2B (ontwikkeling van een interventie gericht op ‘sourcing’ van leerlingen van groep 7 en 8 van het primair onderwijs).
LeesEvolutie is een NWO-project, gefinancierd vanuit de Nationale WetenschapsAgenda (NWA) met de Universiteit Utrecht als penvoerder. Tussen 2024 en 2032 werken consortiumleden samen met partners buiten het consortium aan de herinrichting van het Nederlandse leesonderwijs. Lees meer over LeesEvolutie.