Afgerond

Het onderzoek Professionele identiteitsspanningen van beginnende leerkrachten was gericht op het vinden van een strategie en een hulpmiddel om deze identiteitsspanningen het hoofd te bieden.

Beginnende leraren worstelen vaak met overtuigingen, spanningen en ideologieën in de zoektocht naar hun eigen professionele identiteit. Uit eerder onderzoek blijkt dat effectief copinggedrag deze spanningen kan helpen overwinnen, verminderen of tolereren. Met dit onderzoek verkende Stephanie Govaert de factoren die net afgestudeerde leraren basisonderwijs beïnvloeden in hun keuze voor een copingstrategie.
 

Omgaan met spanningen 

Aan de hand van een dagboek, een vragenlijst en interviews is eerst gekeken naar de spanningen die beginnende leerkrachten ervaren. Vervolgens onderzocht Stephanie hoe ze ermee omgaan en het waarom van die keuze. Doorgaans kiezen beginnende leerkrachten ervoor om er met anderen over te praten, voor steun en voor adviezen. Sommigen zoeken zelf een oplossing. Hoe ze tot die keuze komen heeft te maken met de inschatting van de eigen kansen om de spanning op te lossen, de behoefte van de betrokken leraar, de beschikbaarheid van sociale steun, de vertrouwensband met eventuele hulpverstrekkers, de omvang van de spanning en de gevolgen daarvan, andere urgente zaken en de voorspelde ontwikkeling van de spanning.

Hulpmiddel 

Het tweede doel van dit onderzoek was de ontwikkeling van een hanteerbaar hulpmiddel dat beginnende leraren op eenvoudige wijze met elkaar in gesprek brengt over spanningen en de wijze waarop ze daarmee omgaan. Als hulpmiddel is daarvoor -in concept- een spel ontwikkeld.

Govaert, S., (2019). Van professionele identiteitsspanning naar copingstrategie.
Inzicht in het proces bij beginnende leraren basisonderwijs. Samenwerking  INOS Breda & Pabo Avans, Lectoraat Leerkracht.

Meer weten over dit onderzoek? Mail naar [email protected].