Ad Breukel

Ad Breukel

Ad Breukel is senior-onderzoeker bij Expertisecentrum Technische Innovatie (ETI) van Avans Hogeschool en verbonden aan het lectoraat Smart Energy.

Opleiding en expertise

Ad studeerde Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente, met een specialisatie in informatiesystemen en marketing. Vervolgens deed hij promotieonderzoek aan de Faculteit Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij voerde onderzoek uit naar het strategisch gebruik van ICT. Vervolgens verlegde hij zijn aandacht naar de ontwikkeling van technologie en wetenschap. Een onderwerp waar hij aan werkte bij de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam, als onderzoeker van het Centrum voor de Geschiedenis van Management en Economie (CHIMES) en als gastonderzoeker bij Center van Toerisme.

Onderzoeken

Ad bestudeert business- en netwerkmodellen voor het op de markt brengen van innovatieve energietechnieken om energie duurzaam op te wekken (in het bijzonder zonne-energie) en flexibel te gebruiken, te verspreiden en op te slaan (in het bijzonder smart grids). Zijn onderzoek richt zich daarbij specifiek op de technische en sociale innovaties die nodig zijn voor de marktontwikkeling van technieken als smart grids, vehicle-to-grid en dunne filmfolies voor zonnepanelen met designmogelijkheden.

Momenteel richt de aandacht zich op de overgang van businessmodellen naar businesscases om de haalbaarheid van investeringen in de technieken na te gaan en te stimuleren. Hierbij ligt de focus op getallen en narratives voor identiteit en branding.

Het onderzoek vindt onder meer plaats in de projecten TERTS, Rhedcoop, SOLARISE en de Energy Learning Community.

Onderwijs

Naast senior-onderzoeker is Ad ook hogeschooldocent op het gebied van management en innovatie voor de opleiding Technische Bedrijfskunde bij Avans Hogeschool in Den Bosch. Hij geeft cursussen op het gebied van management, technologie, onderzoek en innovatie. Daarnaast nam hij deel aan de opzet van innovatieve onderwijsprojecten zoals Innovation-in-a-Week en de Groene Waarde. Hierin werken studenten aan duurzame innovaties.

Ad maakt gebruik van het online Onderzoeksplatform ResearchGate en de HBO-Kennisbank waarop zijn publicaties zichtbaar zijn.