Blog

Ondernemen voor impact = NG x SV x EG?!

8 februari 2019, door ESB

The twentieth century will be chiefly remembered by future generations not as an era of political conflicts or technological inventions, but as an age in which human society dared to think of the welfare of the whole human race as a practical objective. Arnold J. Toynbee, 1931. Hoe kunnen ondernemers de uitdaging, die Toynbee ons bijna 100 jaar geleden al stelde, waarmaken? Hoe gaan we in de 21...

Lees verder

Minor Betekenisvol Ondernemen en Onderzoeken

31 januari 2019, door ESB

Leren laveren tussen de oude en nieuwe economie Op 16 januari presenteerden studenten van de minor Betekenisvol Ondernemen en Onderzoeken de resultaten van hun onderzoeken. De onderwerpen varieerden van het delen van materieel en mensen tussen bedrijven tot energie transitie in sociale woningbouw en van voedselverspilling tot betekenisvolle verdien modellen. Wat opvalt is het enthousiasme van s...

Lees verder

Het gevecht tussen de goede en de slechte wolf in ons

28 januari 2019, door ESB

Sandra Janoff, samen met Marvin Weisbord grondlegger van het Future Search netwerk, vertelde in haar nieuwjaarswens voor 2019 een wijs verhaal. Het gaat over hoe we om kunnen gaan met tegenstrijdige krachten in onszelf. Als het gaat om duurzame ontwikkeling ervaar ik die krachten ook in mezelf. Hoe we hier mee omgaan bepaalt het verloop van ons leven, daarom wil ik dit verhaal graag met u delen...

Lees verder

The Science of Well-being. Geluk kun je leren, en klimaatdoelen halen ook

18 december 2018, door ESB

Je zou er depressief van worden. De noodzaak voor maatregelen om opwarming van de aarde tegen te gaan wordt steeds duidelijker. Toch voelen we de urgentie niet echt. Het handboek uit de klimaattop in Katowice staat bol staan van de compromissen, en dan hebben we het nog niet over hoe landen er in gaan slagen om zich zelfs aan deze weinig ambitieuze afspraken te houden. Hoe komt dat toch? Wat ku...

Lees verder

Toyota Pragmatic System

31 oktober 2018, door ESB

‘De filosofie van Toyota is om voortdurend te verbeteren en verspillingen te elimineren, of dat nu direct iets oplevert of niet.’ Enige tijd geleden was ik met een groep studenten in Porto. Een van de bedrijfsbezoeken was een bezoek aan een Toyota-distributiecentrum. Ruim tien jaar geleden bezocht ik een Toyota-fabriek in Japan en wat me daar opviel, was het enorme pragmatisme van het Toyota Pr...

Lees verder

Laat uw onderzoek doen door dit Expertisecentrum

Smart Light Concepts

CO2-uitstoot verminderen door slimme openbare verlichting

Naar project