, door

Lectoraat Data Science & ICT start onderzoek naar inzet AI in orthopedische (schoen)technologie

Bijna 56% van de Nederlandse bevolking krijgt vroeg of laat te maken met voetproblemen. Met behulp van orthopedische orthesen kan 20% worden geholpen. Maar wat blijkt: 1 op de 5 patiënten gebruikt deze hulpmiddelen niet naar behoren. Dat kan beter, denken Fontys Paramedische Hogeschool en het lectoraat Data Science & ICT van Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid van Avans Hogeschool. Daarom onderzoekt het lectoraat de inzet van Artificial Intelligence (AI) in de orthopedische (schoen)technologie.

Traditionele methoden in de orthopedische sector omvatten het omwikkelen van de voet met gips en handmatige correctie door orthopedisch technologen. Dit brengt beperkingen met zich mee in het vastleggen en monitoren van de voortgang. Deze beperkingen leiden tot een gebrek aan vertrouwen bij patiënten.

SmartScan-technologie

Om dit probleem aan te pakken, ontwikkelden Fontys Hogescholen en Avans Hogeschool samen met orthopedisch technologen in een eerder stadium de SmartScan. De SmartScan is een handschoen met positie- en druksensoren, waarmee digitale weergaves van de voet worden verkregen. Deze digitale weergaves maken evidence-based handelen mogelijk, geven patiënten inzicht in de effectiviteit van hun behandeling én ondersteunen kennisdeling tussen professionals en in het onderwijs.

Onderzoek naar de haalbaarheid van realtime 3D-weergaven van de voet

Met de toekenning van de KIEM-aanvraag door Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA kan het lectoraat Data Science & ICT zich richten op een vervolg van het project, dat zich richt op de haalbaarheid van realtime 3D-weergaven van de voet met behulp van de SmartScan-technologie en zogeheten ‘neurale impliciete representaties’.

Gedetailleerde beschrijving van de voet

Door neurale netwerken (een onderdeel van AI) te trainen op voorbeelden van de voet, leert het netwerk de complexe geometrie van de voet. Met deze voorkennis kan het algoritme vervolgens de voet van de patiënt gedetailleerd en vloeiend beschrijven uit de coördinaten verkregen uit de SmartScan.