, door 

AI in het onderwijs: hoe blijf jij in balans? Een uitnodiging tot introspectie, gesprek en feedback

Herken jij het ongemakkelijke evenwicht tussen nieuwsgierigheid en weerstand bij AI? Dan ben je niet de enige. Bij Future-Proof Education doen we onderzoek naar die spanning. Onderzoeker Martine Schilder nodigt je uit om je ervaring te delen: Wat voel jij bij de opkomst van AI in het onderwijs? Wat maakt je enthousiast, en wat schuurt?

Vul deze poll in om je ervaringen te delen. Je helpt Martine met haar onderzoek én draagt bij aan een breder gesprek binnen het onderwijs.

Wat als je je niet thuis voelt in het AI-verhaal?

Toen ChatGPT in 2022 doorbrak, zag docent Martine Schilder direct de mogelijkheden: minder herhaling, minder administratie, meer ruimte voor contact met studenten. Maar al snel groeide ook de twijfel: Hoe verhoudt kunstmatige intelligentie zich tot menselijke waarden als aandacht, rechtvaardigheid en verbondenheid?

In haar essay “De paradox van AI in het onderwijs: hoe komen we tot het juiste midden?” beschrijft Martine haar zoektocht. En die begint niet met technologie, maar met verwarring. Tijdens haar deelname aan het AI Learning Lab voelde ze zich overweldigd door jargon en technische toepassingen. “Ik dacht: dit is niet mijn wereld.”

Toch bleef ze. En juist in die twijfel ontstond haar onderzoeksvraag. Wat als meer docenten afhaken omdat ze zich niet herkennen in de manier waarop over AI gesproken wordt? Wat als we eerst het gesprek moeten voeren, voordat we naar oplossingen grijpen?

Het goede gesprek als startpunt

Martine besloot samen met innovatiecoach Jeroen Bernard het “goede AI-gesprek” te organiseren binnen haar opleiding Social Work. Geen sessie over tools of toepassingen, maar een open gesprek over zorgen, waarden en verlangens. Wat betekent AI voor jou als docent? En waar voel jij spanning?

Collega’s herkenden elkaars aarzelingen, leerden van elkaars experimenten en ontdekten: de meeste van ons bevinden zich niet in een pro- of anti-AI-kamp. We zoeken naar balans.

Paradoxen in de praktijk

Martines onderzoek laat zien dat deze spanning niet uniek is. In gesprekken met collega’s uit andere sectoren en met hulp van literatuur uit binnen- en buitenland bracht ze verschillende paradoxen in kaart. Bijvoorbeeld:

  • De werkdrukparadox: AI kan werkdruk verlichten, maar vraagt eerst een investering die we nauwelijks kunnen maken.
  • De autonomieparadox: AI kan studenten zelfstandiger maken, of juist afhankelijker.
  • De rechtvaardigheidsparadox: AI biedt kansen om ongelijkheid te verkleinen, maar kan die ook versterken.

Het zijn geen problemen met simpele oplossingen. Maar ze verdienen het wél om besproken te worden. Juist binnen docententeams.

Jouw stem helpt

Future-Proof Education wil bijdragen aan een eerlijk, kritisch en toekomstgericht gesprek over AI. Daarom nodigen we je uit om te reageren:

  • Welke spanning voel jij zelf?
  • Wat heb jij nodig om je verder te verdiepen, of juist om op adem te komen?

Zet je feedback in de korte poll. Alle perspectieven zijn welkom.

En wat komt er dan?

De inzichten die we verzamelen, worden meegenomen in het vervolg van Martines actieonderzoek. We zullen later meer delen over wat we leren, wat we ontwikkelen, en wat we samen kunnen doen.