, door

26 mei première onderzoeksfilm The Devil’s Avocado

Een film over wat je kunt veranderen als je het altijd al zo gedaan hebt.

Devils Avocado Avans Hogeschool

Op vrijdag 26 mei is de première van ‘The Devil’s Avocado’ op het Groene Peper Festival. De film is gebaseerd op onderzoek van en door Avans Hogeschool. Het is een initiatief van docent Rijnko van Diepen en lector Godelieve Spaas van het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap. Zij hebben grote namen weten te strikken voor de film: Jan Terlouw, Ilse Warringa, Bert Hana en Joy Verberk spelen erin mee.

Studenten en het MKB maken zich zorgen over klimaatverandering en sociale ongelijkheid. Dat leidt in de praktijk tot kleine veranderingen, maar moeilijke vragen gaan we vaak uit de weg.

Radicaal anders

‘The Devil’s Avocado’ onderzoekt welke dilemma’s ontstaan wanneer een doorgewinterde ondernemer op zijn sterfbed besluit dat het radicaal anders moet met het avocado-familiebedrijf. De film schetst het beeld van de gevolgen van de bedrijfsvoering van 3 generaties ondernemers op het klimaat en op de lokale gemeenschappen. Welke keuzes moeten zij maken? Ze hebben nog maar 1 optie: de moeilijke vragen die dit oproept aankijken.

Vernieuwend

De film helpt om de discussie op gang te brengen, maar nodigt ook uit om de echt moeilijke vragen te stellen. Want: komen we er wel met een nieuwe duurzaamheidsstrategie of -beleid? Het is tijd voor een nieuwe commerciële mindset, ook bij studenten. Zo durven we bij Avans vernieuwend te denken. Avans Yourself!