Kaj Morel

Kaj Morel

Kaj Morel

Kaj Morel is lector New Marketing bij het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap. Hij typeert zichzelf als onvervalst, allergisch voor oppervlakkigheid en slim onbewust.

Loopbaan

Kaj studeerde sociale en organisatiepsychologie in Leiden en promoveerde in Delft waar hij in totaal ruim 10 jaar werkte als onderzoeker en docent consumentengedrag en consumentenonderzoek. Tussendoor werkte hij 2 jaar als docent Marketing Management bij de Erasmus Universiteit.

Eind 2007 stapte hij over naar het bedrijfsleven om te werken als identiteitsmarketeer bij Mercurius Marketing in Almelo. 2 jaar later richtte hij samen met Gert Disberg en Paul Mersmann de Betekenisfabriek op met als doel bedrijven betekenisvoller te maken. Van 2009 tot 2016 was hij tevens lector van het nieuwe lectoraat Identiteitsmarketing bij Saxion.

In 2017 startte Kaj De zaak van Betekenis waarmee hij organisaties ondersteunt op het gebied van betekeniseconomie en identiteitsmarketing. Met 4 andere ondernemers richtte hij de Stichting Betekeniseconomie in Twente op om zoveel mogelijk mensen te inspireren en te helpen om betekenisvol te ondernemen. Bij Zorggroep Sint Maarten werkt hij een dag in de week als identiteitsmarketeer.

Expertise

Kaj is een ervaren onderzoeker, organisatieadviseur, identiteitsmarketer en lector. Maar bovenal is hij aanjager van een nieuwe economische realiteit (de betekeniseconomie) en een nieuwe benadering van marketing (identiteitsmarketing) die erop gericht zijn de samenleving gewetensvoller, gemeenschappelijker, duurzamer en leefbaarder te maken. Hij schreef verschillende wetenschappelijke publicaties, boekhoofdstukken en 2 boeken: Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan (2010) en Tijd voor de betekeniseconomie. Het verhaal over onze economie dat ze je nooit vertellen (2018).

Onderzoek

Kaj heeft onderzoek gedaan naar het vermarkten van nieuwe producten, productcommunicatie, en organisatie-identiteit. Het onderzoek binnen het lectoraat richt zich op het ontwikkelen van marketingtheorie en praktijk die het leveren van waarde voor alle belanghebbenden als uitgangspunt neemt en gewetensvol handelen centraal stelt.

Lectorale rede

Kaj heeft zijn lectorale rede uitgesproken op vrijdag 14 juni 2019.